Hoe spreek je 'Qiu Xiaolong' uit?

Ik heb laatst een boek gekocht van Qiu Xiaolong, met de iets minder moeilijke titel 'Dood van een Rode Heldin', maar heb nog moeite met het uitspreken van de naam van de schrijver ervan.
Graag geen gokkende mensen, dat kan ik zelf ook! Liever iemand die ook echt Chinees spreekt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ikzou zeggen: kie ksailong Maar ik ben ook maar een gokker ;)

Het beste antwoord

Als je met Chinees het Mandarijns bedoelt, dat door de meerderheid van de Chinezen gesproken wordt, dan is de uitspraak zoals in T74's video correct.

Zijn achternaam, Qiu, spreek je uit als "tsjoo" met "tsj" als in tsjirpen en "oo" als in hoofd. Overigens wordt Qiu in de tweede toon uitgesproken, wat in het Chinees neerkomt op een klank die op een lage toonhoogte begint en met een hoge eindigt. Dat is net zoals wij in het Nederlands onze vragen stellen, bijvoorbeeld "echt?" maar dan dus als "tsjoo?" Xiaolong is zijn voornaam, die in het Chinees achteraan geplaatst wordt, en spreek je als "sjoulong" met "sj" als in sjans, "ou" als in koud en "long" zoals wij Nederlanders het ook uit zouden spreken. Overigens wordt long net als Qiu in de tweede toon uitgesproken wordt, dus zoals een vraag. Xiao daarentegen een korte, van redelijk laag tot lager vallende klank, oftewel een afgekapte derde toon in het Mandarijns. Het is wat betreft toon vergelijkbaar met hoe we in het Nederlands het woordje "de" uitspreken. Goed, Qiu Xiaolong wordt dus Tsjoo Sjoulong, of Tsjoo? Sjoulong? als de vraagtekens je visueel helpen.

Overigens betekent zijn voornaam, Xiaolong (小龙) in het Chinees "Kleine Draak". Qiu (裘) is een veel voorkomende familienaam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Ik wist niet dat het in China normaal was om eerst je achternaam te zeggen.. Ook bedankt voor de vertaling van de naam!

Andere antwoorden (2)

Kju Ksjioulong geloof ik

Toegevoegd na 35 seconden:
Ksioulong is overigens zeker (collega in china :D)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb even voor je gezocht, hier kan je het zelf horen:

http://www.youtube.com/watch?v=VpAqAk-9uUk&feature=related

(zo rond de 01:10 minuten)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
He super! Dat ik dat niet heb kunnen bedenken, youtube film over hem..!
Bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan!