Is geen verschil tussen. Misschien dat in het ene deel van het land vaker ophalen en in het ander deel afhalen gebruikt wordt
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
Ik zeg voor personen eerder ophalen dan afhalen. (randstad)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ ook goed
In de meeste gevallen kun je ze door elkaar gebruiken. (Namelijk in de betekenis in ontvangst komen nemen op de plaats waar iets klaarligt.)

Maar in een aantal gevallen kun je alleen 'afhalen' gebruiken, voorbeelden:

@ Personen ergens gaan halen om hen naar elders te begeleiden: iemand van de trein afhalen
@ naar beneden halen: iets van de zolder af halen, brandstof afhalen
@ naar zich toetrekken en daardoor iemand van z'n plaats verwijderen: ze hebben hem van de tribune afgehaald.
@ iets dat ergens aan vastzit door halen of trekken verwijderen: peulen afhalen

Toegevoegd na 1 minuut:
En iemand kan wel z'n neus ophalen maar niet een neus afhalen. Tenzij in de feestartikelenzaak, waar je ook een neus kunt ophalen. Dat dan weer wel.
Computoon
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
@ Personen ergens gaan halen om hen naar elders te begeleiden: iemand van de trein afhalen Dat klopt zeker niet. https://www.google.nl/search?q=iemand+van+schiphol+ophalen&oq=iemand+van+schiphol+&aqs=chrome.1.69i57j0l2.8624j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8 Voor personen zeg ik juist nooit afhalen. (niet dat dat een regel is, maar dat je afhalen moet gebruiken klopt niet).
anneliez
6 jaar geleden
plaatselijk gebruik dus
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Ik merk dat er soms verschil gemaakt wordt in het spreekgebruik.
Hij gaat iemand van de trein afhalen (trein moet nog aankomen) en hij gaat iemand bij het station ophalen (die persoon staat al te wachten).
Omdat de ene iets niet zegt en een ander het wel zegt is niet bepalen of het zo 'hoort'.
LeonardN
6 jaar geleden
-
"
Maar in een aantal gevallen kun je >alleen< ‘afhalen’ gebruiken, voorbeelden: @ Personen ergens gaan halen om hen naar elders te begeleiden: iemand van de trein afhalen"
""" Ik zeg wel ophalen hier dus dat kan gewoon allebei.
Dat is afhankelijk van de context. In veel gevallen kun je zowel afhalen als ophalen gebruiken, waarbij de woorden dezelfde betekenis hebben. Maar zowel ophalen als afhalen heeft verschillende betekenissen, die niet allemaal door elkaar gebruikt kunnen worden.

Volgens Genootschap Onze Taal:
" Ophalen en afhalen kunnen allebei betekenen dat je ergens naartoe gaat en daarvandaan iets of iemand meeneemt. In veel gevallen zijn beide werkwoorden mogelijk:

- We staan op het station; wil je ons komen afhalen/ophalen?
- Morgen komt onze chauffeur het servies afhalen/ophalen; u hoeft het niet af te wassen.

Ophalen en afhalen voegen allebei aan halen het aspect toe dat iets of iemand er klaar voor is om meegenomen te worden. Ze zijn vrijwel synoniem, maar er zijn twee aspecten die afhalen sterker benadrukt dan ophalen:

- Het gaat bij afhalen vrijwel altijd om een vaste, logische plaats waar iets of iemand weg moet: het station, een loket of balie, een (afhaal)restaurant ('de afhaalchinees').
- Datgene wat of diegene die ergens is, moet daar op een zeker moment ook echt weg: je laat iemand niet op het schoolplein of het station staan, en uiteraard hoort het bereide eten niet in het restaurant achter te blijven.

Zowel ophalen als afhalen heeft nog meer betekenissen, waarbij beide werkwoorden overigens niet verward kunnen worden.

ophalen:
1. optrekken, omhoogtrekken (het anker ophalen, de brug ophalen, je schouders ophalen, je hart ophalen)
2. weer bewustmaken (herinneringen ophalen)
3. goed leren zodat iemand op het niveau is dat hij nodig heeft, verbeteren (je Engels ophalen)
4. bij mensen langsgaan om iets te verzamelen, inzamelen (geld ophalen voor Afrika)
5. ergens vandaan halen (zie boven)
6. verwonden, bijv. door achter een spijker te blijven haken (= openhalen)
7. wegwerken, herstellen (een ladder in een kous ophalen)

afhalen:
1. iemand/iets van huis, de trein enz. halen (zie boven)
2. van de draden ontdoen (bonen afhalen)
3. het beddengoed van het bed halen (het bed afhalen)
4. (in België:) opnemen (geld afhalen)