Hier is je antwoord:

Het is wel duidelijk dat hiernamaals gevormd is van de woorden hier, na en maal, waarvan alleen het laatste een verklaring behoeft. Men vindt dit terug in woorden als allemaal, maaltijd en etmaal. De oorspronkelijke betekenis van dit woord maal is: tijd en die is in hiernamaals gebleven. Het woord betekent immers: na deze tijd, later. Vroeger kon men een brief eindigen met de woorden: het overige hiernamaals: de rest schrijf ik wel later. Maar nu gebruikt men het woord alleen in de bijzondere betekenis: na het leven hier op aarde, dus: in het eeuwige leven, in eenvolgend leven, na de dood, toekomstig. Eigenaardig is dat hiernamaals, dat taalkundig een bijwoord is, ook als zelfstandig naamwoord wordt gebruikt. Men zegt: in het hiernamaals en bedoelt: in de hemel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een beetje fantasie zou je van 'maaltijd' dus ook 'tijdtijd' kunnen maken :)
Het zou een vertaling van het Duitse 'Jenseits"kunnen zijn.