waarom bestaan er geen woorden als afkomen en aanvallen?

Ik bedoel:
je hebt afvallen, maar geen aanvallen.
En waarom is het tegenovergestelde van aankomen niet afkomen o.i.d.?

Toegevoegd na 12 uur:
Ik bedoel hiermee:
waarom is het tegenovergestelde van afvallen, niet aanvallen?
En waarom is het tegenovergestelde van aankomen, niet afkomen of uitkomen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.1K

Het beste antwoord

Nou en of aanvallen een goed woord is ; het betekent alleen niet het tegenovergestelde van afvallen. Evenzo is afkomen ook een prima werkwoord (evenals uitkomen) niet het tegenovergestelde van aankomen, dat overigens ook meer dan 1 betekenis kan hebben.

Dat je de tegenstellingen van deze woorden niet zo eenvoudig kunt maken door het voorzetsel te veranderen, komt doordat de bijbehorende werkwoorden een heel andere lading hebben. Waarom schijnbaar niet- verwante woorden toch tegenstellingen zijn, komt vaak doordat de woorden zich verder ook onafhankelijk van elkaar ontwikkeld hebben, en niet per definite ook taalkundig het voor de hand liggende verband hebben dat wij er nu van maken omdat beide begrippen in 1 adem genoemd worden.

Ook zijn de tegenstellingen in voorzetsels niet altijd zo zwart-wit. Tegenover aan kan inderdaad uit staan, maar ook af. In totaal verschillende verbanden. Op kan het tegenovergestelde zijn van onder, maar ook van neer, of van af.

En dat is één van de leuke dingen van onze taal : hij is heel flexibel, je kunt er alle kanten mee op, met een paar werkwoorden en voorzetseltjes kun je een schier eindeloze rij verschillende begrippen maken, en toch begrijpen mensen elkaar in de regel feilloos.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Aanvallen bestaat wel.

Omdat het tegenovergestelde van aan ook uit kan zijn. Dit heeft gewoon te maken met de herkomst van woorden, oftewel de etymologie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vallen: Het vallen van het gewicht, oftewel, het dalen van je gewicht. Aanvallen is dus niet logisch. Wel logisch is aan komen: Iets komt aan je lichaam, extra gewicht.

Aan komen is een actie; Af blijven is een steady state.