Ik hoor wel eens `die nozems die rijden veel te snel`, of wat dan ook Die uitdrukking `nozems` wat betekend dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
3.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nozem

Het beste antwoord

Het woord nozems gebruiken we nauwelijks nog. Typisch woord uit de 50'er en 60'er jaren.

In de jaren 60 had je 2 stromingen. De nozems (of vetkuiven), en de sjorsklanten. Eigenlijk liepen de nozems een beetje achter, want de sjorsklanten bleven bestaan en de nozems verdwenen, of werden een uitzondering.
De sjorsklanten werden de hippies van de jaren 70.

Het waren echt verschillende groepen met hun eigen cultuur, en ze gingen ook weleens op de vuist. Maar ook toen al gold dat de sjorsklanten wat vredelievender waren dan de nozems. De nozems schreeuwden net iets harder. De sjorsklanten werden immers later hippie, en die waren alleen maar voor "peace".

De nozems hadden hun haar stijl achterover gekamd, er veel vet in gesmeerd, zodat het goed bleef zitten. Ze droegen wat strakkere kleding, zoals kort jacks. Ze reden op Zundap's, van die rare brommertjes, waar je meer op lag, dan zat. En flink kauwgom kauwen hoorde er natuurlijk ook bij.

De sjorsklanten hielden daar allemaal niet van. Ze zaten kaarsrecht op hun Thomos of Puch, en hoe hoger je stuur was, hoe beter het was. Sjorsklanten hadden lang haar; in het begin was het een Beatles-look, maar dat werd al snel langer. Legerjacks en betonsluipers (wat vreemde halfhoge schoenen met een heel zachte zool) hoorden er natuurlijk ook bij. Veel mooier dan de glimmende puntschoenen van de nozems. En natuurlijk waren de pijpen van de spijkerbroeken van de sjorsklanten aan de onderkant heel wijd, en als daar nog een gebloemd zoompje aan zat, dan was je je tijd helemaal ver vooruit. De nozems hadden van die strakke spijkerbroeken.

Mooie tijden die jaren '60 ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dijkers en pleiners in Amsterdam, kikkers en bullen (of plu) in Den Haag, sjorsklanten en rockers in Utrecht en natnekkers en vetkuiven in Hilversum. Tomos is natuurlijk zonder h, hoewel ik een Puch had, een witte Skyrider. + voor je prachtige couleur locale.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grappig, ik ken die woorden helemaal niet. Tenminste niet voor wat betreft dit onderwerp. Alleen vetkuiven, sjorsklanten. Heb ik toch nog veel gemist. ;-) En dat die Tomos zonder h is, dat is natuurlijk overgeeflijk. Ik heb er namelijk zelf op gereden. Een prachtige nieuwe groene, waar ik later zelfs nog van die mooie zilveren valbeugels aan heb laten zetten. Wat reed 'ie heerlijk, en dat allemaal zonder helm ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach ja, ik moest er natuurlijk een hoog stuur op en de kastjes moesten matzwart want onderscheiden moest in die jaren waarin subcultuur, non-conformisme en je toch als individu onderscheiden hand in hand gingen. Hoewel de uitstraling naar buiten nogal 'hang loose' was kwam het ergens toch wel erg nauw. Nou ja, dergelijke combinaties. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind ik wel leuk om dat te horen van vroeger.
En dan leest je een stuk in de krant over jongeren en dan heeft hij het over die nozems.
Maar dat het van vroeger af kwam dat wist ik al wel haast zeker

Andere antwoorden (5)

Zo noemden ze kwajongens in de jaren 60. Pubers met brommers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook wel vetkuiven genoemd. Het waren lieverdjes vergeleken met het onvolwassen tuig dat tegenwoordig de straten onveilig maakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dat vonden de ouders van toen niet ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De slechteriken uit de Kameleon!
Nozem is een woord dat met name in de jaren 60 en 70 werd gebruikt (al stamt de term al uit 1955) voor een in die tijd nieuw type jongeren. Het valt dan ook min of meer samen met het ontstaan van 'jongerencultuur' - jongeren die over hun eigen geld beschikken en hun eigen stijl in kleding en dergelijke gaan volgen, in tegenstelling tot daarvoor, toen jongeren feitelijk mini-volwassertjes waren.Uiterlijk dan. En met de ' veramerikanisering' van Nederland, met de opkomst van snackbars, dancings, en natuurlijk de spijkerbroek.

Zelfbewust, brutaal, uitdagend danwel agressief gekleed (zwart leer), vetkuiven ; het plaatje komt je ongetwijfeld bekend voor.

Op zoek naar een bron bleek WIkipedia het opvallend met me eens ;-) Meer en gedetaileleerde info daar dus.

Kort gezegd betekent nozem eigenlijk : bijdehante / brutale jongelui.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus nu hebben we ook een soort nozems alleen deze nozems van nu gaan wel iets verder dan vroeger.
Nozem staat voor Nederlands Onderdaan Zonder Enig Moraal. Nozems waren jongeren in de jaren ’60 die tegen de manier hoe mensen dachten en de kleinburgerlijkheid protesteerden. Ze wilden niet meer bij jongerenbewegingen, kerken en politieke partijen horen. Ze wilden vrij zijn. Ze deden dit doormiddel van rellen. Ze blokkeerde bijvoorbeeld straten met hun brommers. Er stonden dan ook vaak berichten in de krant over nozems.

Je had in de jaren ’60 heel veel verschillende soorten Nozems. In iedere stad waren er wel twee groepen. In Amsterdam had je bijvoorbeeld de Pleiners en de Dijkers en in Den Haag had je de Bullen en de Kikkers. De Nozems protesteerden niet alleen tegen de kleinburgerlijkheid en de manier waarop mensen toen dachten, maar de groepen vochten ook nog tegen elkaar. Het was een grote chaos in Nederland, er waren alleen maar gevechten tussen verschillende groepen Nozems en protesten.

De Nozems hadden een aparte kledingstijl, vaak verschilde het per groep, maar in het algemeen droegen de jongens leren jassen, puntlaarzen en vetkuiven. De meisjes hadden meestal jurken met petticoats en pumps met naaldhakken aan ook droegen ze een bol kapsel. De Nozems hadden ook kenmerken, het belangrijkste kenmerk was de brommer. Iedere groep had wel een andere brommer, (een bekende brommer die ze toen hadden was de Puch) ook hadden de Nozems meestal een sigaret in hun mondhoek en droegen ze altijd radio’s met Rock-‘n-Roll muziek bij zich.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de jaren "50 en "60 waren de nozems een jeugdbeweging, te herkennen aan vetkuifjes, leren jackjes, puntige schoenen en strakke broeken. Ze waren opstandig en rebelleerden tegen de maatschappij die ze burgerlijk en gezapig vonden. Hun favoriete muziek was de Rock 'n Roll, die toen in opkomst was en ze scheurden op opgevoerde brommers door de stad. Vechtpartijtjes tussen de groepen nozems onderling, bv uit verschillende buurten, kwamen nogal eens voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als aanvulling, naast de antwoorden die je al hebt gekregen: in de jaren 60 noemden de toen oudere generatie de nozems ook "langharig werkschuw tuig".... ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat klopt niet helemaal. Dat was later in de jaren"60, toen de hippietijd en de flowerpower kwamen. Hippies hadden, in navolging van opkomende bands zoals The Beatles en The Rolling Stones, lang haar, en zij werden LWT genoemd. Hippies keerden zich op een andere, minder agressieve manier tegen de gevestigde orde dan nozems. Nozems hadden wel vetkuifjes, maar geen echt lang haar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt Andraman!
Dank beide voor jullie aanvullingen!