Hoeveel (Nederlandse) woorden kent een gemiddelde Nederlander?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
8.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel

Het beste antwoord

De woordenschat die een volwassen Nederlander gebruikt, bestaat gemiddeld uit 10.000 woorden. Hoeveel woorden iemand kent varieert sterk: van 45.000 tot 250.000 woorden. Meer woorden leren kennen, gaat makkelijk door te lezen. Een tienjarig kind dat ongeveer een uur per dag leest, ziet 150 woorden per minuut. Dat zijn meer dan twee miljoen woorden per jaar. Circa twee procent van de woorden zal onbekend zijn, zo leert onderzoek. Daar onthoudt hij er vijf tot tien procent van; door zomaar te lezen komen er alleen al twee- tot vierduizend woorden per jaar bij. En vrijwel niemand kent echt ALLE woorden die er zijn of zijn geweest. Lezen helpt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een volwassen gemiddelde Nederlander heeft een vocabulaire van ongeveer 10.000 woorden.

Dit zijn wel de woorden die hij kan gebruiken als hij/zij zelf een tekst voortbrengt of spreekt (productieve woordenschat ).
We herkennen gemiddeld nog veel meer woorden, namelijk variërend van de 45.000 tot 250.000 woorden (receptieve woordenschat).

Toegevoegd na 3 minuten:
receptieve woordenschat: dit zijn dus de woorden waarvan we de betekenis goed kunnen inschatten.