Kan iemand mij Duitse zelfstandige naamwoorden uitleggen? morgen pw.

Ik snap niet wat het is, ik snap niet wat je er mee moet, moet je het in een zin plaatsen? ik snap er niks van :( morgen proefwerk van proefwerkweek, iemand?

Toegevoegd na 15 minuten:
Maar ik snap egt niet wat je met die naamvallen moet 1ste 4de? tf

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1K

Het beste antwoord

Als je morgen proefwerk hebt, begin dan maar snel met dit door te lezen!

Het geslacht is belangrijk
Een van de kenmerken van Duitse zelfstandig naamwoorden is dat ze altijd beginnen met een hoofdletter. Ook als ze niet aan begin van de zin staan. Maar er zijn nog meer regels om rekening mee te houden.

Een correct gebruik van het zelfstandig naamwoord begint met het geslacht. Mannelijke, vrouwelijke en onzijdige zelfstandig naamwoorden krijgen een verschillend lidwoord.

Mannelijke zelfstandig naamwoorden
Als een zelfstandig naamwoord mannelijk is, komt er ‘der’ voor. Bij sommige woorden kun je gelijk zien dat het geslacht mannelijk is. Zoals: der Mann, der Junge. Maar soms is het minder duidelijk. Gelukkig zijn hier een paar handige regels voor:

- namen van dagen, maanden, jaargetijden en windstreken: der Montag, der Marz, der Frühling, der Osten
- namen van titels en dieren die eindigen op ‘er’: der Backer, der Kunstler, Der Meister, der Hamster
- namen van auto’s: der Mercedes, der BMW, der Opel

Voor een mannelijk zelfstandig naamwoord kun je in plaats van ‘der’ ook ‘ein’ zetten.

Vrouwelijke zelfstandig naamwoorden
Als een zelfstandig naamwoord vrouwelijk is, wordt het lidwoord ‘die’. ‘Frau’ is bijvoorbeeld vrouwelijk en krijgt dus het lidwoord ‘die’. Maar het Duitse woord voor meisje is onzijdig: ‘das Mädchen’. Hiervoor gelden de volgende regels:

- woorden die eindigen op ‘-keit’, ‘-heit’, ‘-schaft’, ‘-ung’ en ‘-ion’: die Freiheit, die Landung, die Lampion
- woorden die eindigen op ‘e’ als ze geen persoon aangeven: die Decke, die Sache.

Voor een vrouwelijk zelfstandig naamwoord kun je in plaats van ‘die ‘ ook ‘eine’ zetten.

Onzijdige zelfstandig naamwoorden
Een zelfstandig naamwoord is onzijdig als je er ‘het’ voor kunt zetten. Dan krijgt het zelfstandig naamwoord in het Duits het lidwoord ‘das’. Maar er zijn meer dingen waarop je kunt letten:

- verkleinwoorden krijgen standaard ‘das’: das Baumchen, das Hauslein
- woorden die beginnen met ‘Ge’ en eindigen op ‘e’: das Gebirge, das Gemüse

Voor een onzijdig zelfstandig naamwoord kun je in plaats van ‘das ‘ ook ‘ein’ zetten.

Handig
Het geslacht van een zelfstandig naamwoord staat altijd met een letter aangeduid in het woordenboek: ‘m’ voor mannelijk, ‘w’ voor vrouwelijk en ‘s’ voor onzijdig. Het is belangrijk dat je zelfstandig naamwoorden leert in combinatie met het bijbehorende lidwoord: aan het lidwoord kun je vaak het geslacht, de naamval en de meervoudsvorm herkennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Cryofiel
12 jaar geleden
Goede. Overigens verschilt het niet zo gek veel van het Nederlands. Ook in het Nederlands is het geslacht belangrijk, zij het dat wij geen verschil meer maken tussen mannelijke en vrouwelijke woorden. Het verschil tussen enerzijds mannelijke en vrouwelijke woorden, en anderzijds onzijdige woorden is echter enorm duidelijk aanwezig in onze taal. Tja, en naamvallen hebben wij niet. Althans, niet bij zelfstandige naamwoorden. Wel bij persoonlijke voornaamwoorden. Denk daar maar aan als referentie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ ! Zelfs ik snap het nu! En dat terwijl ik alweer 16 jaar uit de schoolbanken ben en niet verder kom dan tellen en de dagen van de week en hoe ik heet en een paar simpele zinnetjes...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed hè, Goeie Vraag;-)

Andere antwoorden (1)

Een Duits zelfstandig naamwoord is een woord waar je der, die of das (een lidwoord dus) voor kunt zetten. Zo'n woord is dus mannelijk, vrouwelijk of onzijdig. In het Duits maakt het wel uit wat voor een functie zo'n zelfstandig naamw. in de zin heeft. Als het bijv. het lijdend voorwerp (4e naamval) is in de zin, dan krijgt het lidwoord een andere vorm dan wanneer het de functie van het onderwerp (1e naamval) heeft, of meewerkend voorwerp (3e naamval). De 2e naamval is 'bezittelijk', dus vertaal je dat met: 'van'. 'Es ist das Haus meines Bruders' betekent: Het is het huis van mijn broer.