Waarom spreekt men van de "dt-regel" bij werkwoordvervoegen?

Is dat niet extra verwarrend voor mensen die het toch al niet zo goed begrijpen. Er komt namelijk nooit dt achter een werkwoord maar alleen maar een t (of niet).

Word-en
Word
Word+t

Lop-en
Loop
Loop+t

Waarom spreek je in het geval van lopen dan niet ook over de "pt" regel? Ik zou zeggen dat de helft van de verwarring bij leerlingen al ontstaat door het de "dt"-regel te noemen. Of wordt dit al express niet meer zo genoemd?

Toegevoegd na 13 minuten:
Express=expres (maar dat ging per ongeluk).

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je hebt helemaal gelijk, dit is precies wat ik ook altijd zeg als ik het aan kinderen (en volwassenen) uitleg. Er is geen woord waar -dt achter komt, het woord volgt gewoon de normale regels en als je de regels goed geleerd hebt, is dit ook helemaal geen moeilijke regel. Het wordt (met een -t :-)) alleen maar extra moeilijk gemaakt door de opmerking "met -dt.

Dat wordt/werd zo genoemd omdat je aan het eind van het woord het verschil tussen de d en de t niet hoort, en niet om aan te geven dat er een d plus een t achter de stam moet. Pt-regel is niet nodig omdat je het verschil wel goed kunt horen. Als je het hardop zegt, krijg je zodiende vanzelf "loopt", maar niet iedereen komt vanzelf op "wordt". Maar wat Haivon zegt; als je de regels hebt geleerd - en onthouden! - zou het geen probleem moeten zijn. Helaas nemen steeds minder mensen de moeite om onze dierbare taal correct te schrijven....

Wat ook nog zou kunnen is dat het van "d of t-regel" afstamt... Dus dat het woord eindigt op een d of op een t...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100