Hoe oud is het liedje/mopje over '.. en .. zaten in een bootje'?

Als pesterijtje in de liefde wordt er (waarschijnljk vooral bij jongeren) een kort liedje gezongen. '... En ... Zaten in een bootje'. Weet iemand ongeveer waar dat vandaan komt en in welke periode/jaar dat ongeveer begonnen is? Is het een oud plagerijtje? Misschien dat een oudere generatie weet of ze het vroeger al hoorden.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
16.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ken alleen deze,
Iepmie en Kniepmie zaten in een bootje. Iepmie viel er uit, wie bleef er over?
SimonV
9 jaar geleden
Dit plagerijtje kwam al in een Bommelboek uit 1951 voor. "Knipmenis en Knijpmenis, die zaten in een bootje. Knipmenis, die viel eruit. Wie bleef er toen nog over?" http://nl.wikipedia.org/wiki/De_kneep_van_Knipmenis
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die bedoel ik, bedankt! De reden dat ik het nergens kon vinden, is omdat ik de 'oudere' versie niet kende met die benamingen als 20-jarige. Dankjewel!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik heb enkel gegoogled op:
...............zaten in een bootje
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tjidske, als de benamingen (in dit geval geen jantje dus) had geweten, wist ik ook wel dat ik dat moest hebben. er zijn heel veel verschillende varianten van en ik wist dus niet welke de daadwerkelijke oorspronkelijke versie was. Helaas kan ik niet terug in de tijd en staan er tal antwoorden op google, dus vroeg ik liever naar ervaringen van oudere mensen dan ik.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ken het zo dat kniepmie/knijpme over is, de ander zegt dat dus als antwoord, waarop jij hem/haar mag knijpen, aangezien diegene dat zojuist verzocht heeft.

Antwoorden (1)

Dit plagerijtje kwam al in "De kneep van Knipmenis" voor, een Bommelboek uit 1951.

Heer Bommel zegt de naam "Knipmenis" niets maar Tom Poes weet een link te leggen middels een versje van een spelletje:
"Knipmenis en Knijpmenis, die zaten in een bootje. Knipmenis, die viel eruit. Wie bleef er toen nog over?"

Tegenwoordig heten "Knipmenis en Knijpmenis" meestal "Iepmie en Kniepmie".
SimonV