Wanneer is het "A" in het Engels en wanneer is het "An"

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
12.4K

Antwoorden (6)

A als het begint met een medeklinker, an als het volgende woord begint met een klinker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet helemaal waar, woorden waarbij de letter een medeklinker is maar die letter wordt in het Engels in dat woord uitgesproken als een klinker, dan moet je alsnog an gebruiken. FBI-agent begint met een F, maar FBI spreek je uit als 'ef-bie-ai'. Dus 'begint' het met een e en is het dus an FBI-agent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
European is daar nog een voorbeeld van, maar dan het tegenovergestelde. European begint met een e, maar je spreekt het uit als juropian en dus is het a European country.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
van die european klopt volgens mij niet helemaal, maar het kan kloppen hoor. maar als ik het zelf zeg, zou ik niet juropian zeggen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
juropian is misschien ook wel overdreven uitgedrukt, maar het wordt in ieder geval geen klinker in de uitspraak en dus is het a en geen an ;-).
A & an zijn de onbepaald lidwoorden oftewel indefinite articles. Ze kunnen alleen gebruikt worden bij zelfstandige naamwoorden die in het enkelvoud staan.

[1] Je gebruikt a of an als je het over iets of iemand in het algemeen hebt. Net zoals bij het Nederlandse 'een'.

[2] Om te kijken of je a of an moet gebruiken is klank belangrijker dan de schrijfwijze.

A gebruik je als de eerste letter van het woord dat volgt als een medeklinker wordt uitgesproken, ook al schrijf je een klinker!

An gebruik je als de eerste letter van het woord dat volgt als een klinker wordt uitgesproken, ook al schrijf je een medeklinker!

[3] Als je in het algemeen iets in het meervoud wil zeggen, laat je het lidwoord weg.

voorbeelden:

It's a nice day.
Did he buy a car or not?
He came up with an excellent idea.

a nice girl
a European country [jeurop]
a useless thingy [joesles]

an unusual problem
an excellent idea
an mp [em pie]

Toegevoegd na 1 minuut:
voorbeelden van als je iets in het meervouw wil zeggen:

Apples taste awful.
Girls are nice.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de uitspraak is belangrijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nope niet helemaal waar niet alleen de klinker is bepalend. Meestal wel maar denk eens aan AN SMS. Dus een minnetje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Corsa66: Dat is dus precies wat er staat in het stukje "Om te kijken of je a of an moet gebruiken is klank belangrijker dan de schrijfwijze. A gebruik je als de eerste letter van het woord dat volgt als een medeklinker wordt uitgesproken, ook al schrijf je een klinker! An gebruik je als de eerste letter van het woord dat volgt als een klinker wordt uitgesproken, ook al schrijf je een medeklinker!" Je geeft een onterechte min.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Correct antwoord, ik snap alleen de toevoeging over het meervoud niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ lavender: Als je in het algemeen iets in het meervoud wil zeggen, laat je het lidwoord weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
perfect antwoord hoor!
Girls taste..
Apples are ;- D
Opgepast! Het is niet voldoende om te focussen op klinkers.

Als het woord met een medeklinker begint is er geen probleem dan is het "A"
Maar als het woord met een klinker begint moet je nagaan hoe het woord KLINKT.
Is dat als een medeklinker (bvb. universe) => "A"
Is dat een klinker (bvb. hour) => "AN"

bvb.: Het is een uur geleden.
"It has been an hour"

of omgekeerd: een universum is ontdekt
"A universe has been discovered"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat eerder is geantwoord klopt bijna. Je gebruikt 'an' als het woord erna begint met een klinker, anders gebruik je 'a'. Maar daar zijn uitzonderingen op zoals 'an hotel' en 'an hour', dat komt omdat je bij 'hotel' en 'hour' in het Engels de 'h' niet uitspruikt, daarom moet er 'an' voor.

De eigenlijke regel is dus dat je 'an' moet gebruiken wanneer de uitspraak van het woord dat erop volgt begint met een klinker. (ze noemen die letters die je niet uitspreekt wel een 'stomme medeklinker' volgens mij)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met het woord hour heb je gelijk. Maar hotel heeft in het Engels geen "stomme"H. Je spreekt de H wel uit en het is gewoon a hotel en niet an hotel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O ja, je hebt gelijk! Ik ben weer in de war met een andere taal waarschijnlijk...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Frans waarschijnlijk!
Ps minnetje is niet van mij hoor, vind ik beetje onzin om daarvoor te minnen want de rest van jouw uitleg is prima.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, jammer hoor...
Simpel meestal wanneer de uitspraak begint met een klinker dus niet de eerste letter van een woord is bepalend. An hour is dus de O en niet de H.

Maar let op!! Dit geldt niet voor een sms, dit is namelijk AN SMS

As per phopnetics, an sms is correct. Because not only before vowels, we put the articles "a" or "an" depends on Vowels sound indeed,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal juist Irene!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
they don't, sms is Nederlands gebruik voor zover ik weet. In ieder geval een Engelsman of een Schot (ervaring) zal sms niet begrijpen die gebruiken text or text message.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@corsa, dat is omdat SMS een afkorting is en je eigelijk es-em-es zegt..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onzin deze zin komt zelfs uit the UK "What is an SMS Service Provider? SMS is zelfs Engels Short Message Service. De afkorting wordt ook in Australie gebruikt. An SMS wordt niet veel gebruikt maar is niet fout. Ik heb zelfs ooit een x gevraagd aan een Engelsman hoe je dat nu zegt. An sms she said.
a als het volgende woord met een medeklinker begint en an als het volgende woord met een klinker OF EEN H begint
voorbeeld:
I have a dog
I have an idea

Toegevoegd na 1 minuut:
het gaat om de uitspraak en niet om de schrijfwijze