Hoe is taal ontstaan? Zie uileg

Adam en Eva waren het eerste op de aarde. Hoe gingen hun praten? Met gebaren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.4K

Antwoorden (7)

Wie zegt dat zij de eerste mensen waren op aarde? Mensen kunnen niet praten met gebaren, wel communiceren. Niemand zal je hier precies antwoord op kunnen geven. Maar hoogstwaarschijnlijk ging dit met gebaren en geluidjes ja. Er zal waarschijnlijk een klein beperkt aantal geluidjes zijn geweest waar ze mee communiceerden. Bijvoorbeeld als er gevaar aan kwam dat ze keihard "aaa!" schreeuwden oid. En als ze enthousiast of opgewonden waren "ooo!". Niemand zal je hier precies antwoord op kunnen geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk eerst met gebaren en vervolgens met tonen zoals gebrom of geluiden maken met je mond zoals fluiten of klikken met je tong. Zo ontstond taal naar mijn mening. Maar dat duurde volgens mij heel lang, want om die geluiden te kunnen herkennen moet je wel eerst weten wat die gebaren allemaal inhielden. Dus ik de k dat men er 100'den jaren over heeft gedaan om een soort van basis taal te ontwikkelen. Zo konden ze duidelijk maken of ze bijvoorbeeld boos of honger hadden. En als je logisch nadenkt zou je zeggen dat Adam en Eva niet de eerste mensen waren op aarde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als het zo is wat u beweert,dat adam en eva de eerste mensen op aarde waren,dan zijn ze door god geschapen,kant en klaar dus ook met taal.gewoon woordentaal.
12 jaar geleden
Het volgende (ik zeg het maar eerlijk) is gekopieerd uit Wikipedia.( http://nl.wikipedia.org/wiki/Taal)

Volgens Noam Chomsky is het taalvermogen een aangeboren eigenschap. Er bestaat een soort universele grammatica die voor alle volkeren gelijk is. Een dergelijke grammatica is volgens deze theorie ook aangeboren. Taalverschillen tussen bevolkingsgroepen zijn gebaseerd op een verschillen in ‘setting’, of instellingen van bepaalde taalparameters. Elke parameter controleert een specifieke linguïstische eigenschap, zoals volgorde van woorden in een zin. Bijvoorbeeld: werkwoorden voor lijdend voorwerp. (Jan schopt de bal), of voorzetsels voor zelfstandige naamwoorden (in het doel). Een hieraan verwante theorie is afkomstig van de linguïst Joseph Greenberg. Ook hij ging uit van het idee dat talen die uiterlijk verschillen, toch universele kenmerken bezitten. Greenberg ging uit van overeenkomsten tussen bepaalde taalkenmerken in verschillende talen. Deze overeenkomsten zouden wijzen op universele regels voor woordvolgorde. Er zijn dus wereldwijde regels waaraan talen zijn onderworpen waardoor ze niet geheel vrij kunnen variëren.

Evolutie van taalfamilies

Er bestaat ook kritiek op de universele theorie. Wereldwijd worden naar schatting 7000 talen gesproken. Deze talen onderscheiden zich onder andere door de volgorde waarin woorden in een zin moeten staan. In de ene taal zegt men bijvoorbeeld: de boom in of: een blauwe hemel en in de andere taal: in de boom, of: een hemel blauw. Het blijkt nu dat de regels die gelden voor woordvolgorden per taalfamilie sterk kunnen verschillen. Volgens sommige onderzoekers[wijst dit er op dat talen volgens bepaalde paden evolueren, afhankelijk van de taalfamilie en de omstandigheden waarin de taalgebruikers leven. Die regels verschillen niet alleen per taalfamilie, maar veranderen ook op verschillende manieren binnen een familie. Talen vertonen dus veel minder overeenkomsten, dan altijd werd aangenomen. Dat zou, in tegenstelling tot de theorie van de universele grammatica, erop kunnen wijzen dat taalsystemen zich in de loop der tijden evolueren, net zoals mensen en dieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Taal is niet aangeboren. Als een kind nooit heeft leren praten tot z'n 7e, zal het kind nooit meer kunnen leren praten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe weet je dat zo zeker ?
Ik geloof in de evolutie theorie, wat betekent dat men dier was die middels instinct geluiden kunnen maken en interpreteren, dit evalueerde door groei in bepaald deel van de hersenen dankzij de mogelijkheid hiertoe bestaand dankzij het fysieke voordeel van apen op mensen. Vaag maar ben stoned :p
Maar als je gelooft dat A'dam eva de eerste mensen op aarde waren waarom zouden dan niet ook meteen kunnen praten? Of je geloofd deels wel in de evolutie theorie... ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat alleen jij van aap naar mens bent ge(de-)evolueerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jorryt, dat is toch echt wetenschappelijk bewezen. Ik word helemaal gek van dat broodje aap 'Adam en Eva' verhaal. Dat slaat gewoon helemaal nergens op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry ennairam 88 je hebt me verkeerd begrep, de antwoordgever is in de veronderstelling dat de mens uit de aap is geevolueerd. Dit is niet zo, we hadden dezelfde voorouders. Overigens is de evolutietheorie niet een kwestie van gelofen. Zoals wij beide weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zieke betweter, als de aap en mens dezelfde voorouders hebben dan zijn ze op een moment toch een? Dat noem ik aap. En je kan zeggen dat het geen kwestie van geloVen is maar zolang er mensen zijn die andere dingen geloven blijft het geloven. Daarnaast is de evolutietheorie van Darwin nog lang niet alles omvattend... Dus geloof wat je wil zou ik zeggen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry voor mijn spelfout, dat is niet mijn sterkste punt. Jij noemt dat onwaarschijnlijk aap, maar dit heette geen aap. Ongetwijfeld dat jij gelooft dat dat een aap is, maar dat is hetzelfde als zeggen dat ik geloven schrijf omdat ik zelf bepaal hoe ik mijn woorden schrijf. Wetenschap is gebaseerd op feiten, zo ook deze theorie. Er valt niks te geloven, het is zo. Dit is dezelfde wetenschap die er voor zorgt dat jij deze website kan zien en jij gelooft toch ook niet dat jij deze website ziet? Op je ene laatste zin is dit wat je zegt:
Als iets niet alles omvattend is, is de rest een questie van geloven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik NOEM het een aap bij gebrek aan een betere benoeming, echter dekt dit de lading omdat apen en mensen tot op een bepaald moment vrijwel identiek waren. En het is en blijft een theorie omdat het niet compleet is en dus niet geheel met feiten te onderbouwen is. Sinds Darwin ermee gekomen is zijn er al tal van aanpassingen op gedaan. Zodoende dat ik zeg, geloof erin of doe het niet. Niets wat wij weten zijn feiten want we weten niks over dat beetje wat we kunnen zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan kan je het toch net zo goed een mens noemen? Het is gewoon iets anders. Ik noem een televisie ook geen radio omdat er geluid uit komt. Het blijft een theorie en dat zal altijd zo zijn. Dat betekend niet dat het niet waar is of niet bewezen is. Daarna dwaal je af van ABN, als iets niet compleet is, blijft het een theorie. Als iets niet geheel met feiten is blijft het een theorie. Is wat ik er van kan opmaken. Wat bedoel je met compleet? Voor 2, ga even goed bedenken wat een wetenschappelijke theorie nou is en hoeverre iets al bewezen moet zijn, voordat het een theorie genoemd wordt. Daarna zeg je iets over aanpassingen. Wat is daar slecht aan? Dat darwin het niet in 1 keer goed had, is logisch. Dat betekend echter niet dat de theorie, nu, fout is. Wat je daarna zegt is mischien waar, mischien niet. Maar nogmaals, wetenschap is opgebouwd uit feiten, je hoeft niet in deze feiten te geloven, daarvoor is het een feit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik zeg mens denk jij aan een mens in de gedaante Als het nu is. Als ik zeg aap denk je aan een aap, wat een goede benaming is omdat het toendertijd een aap was punt Wat ik wil zeggen met het aangeven dat de evolutietheorie is aangepast is dat wat nu als waarheid gezien wordt morgen alweer geheel weerlegd kan zijn, daarom is en blijft het een theorie en daarom kan ieder voorzich bepalen erin te geloven of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ergens punt achter zetten betekend niet dat je gelijk hebt en dat heb je ook zeker niet het heette geen aap, hoe je er ook tegen aankijkt. Dat is echt precies hetzelfde als zeggen ik geloof niet in zwaartekracht, want morgen kan men er anders over denken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stein1: svp niet gaan lopen schelden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik heb gescholden mijnnexcuses maar volgens mij heb ik dit niet gedaan. Daarnaast voor jorryt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het enige waar we nu nog over discussiëren is terminologie en ik noem mensen apen in die tijd net als meerdere met mij, je begrijpt waar ik het over dus laten we het hier bij houden punt
J
Daarnaast wederom over mijn terminologie ja ik vind dat men kan zeggen dat men niet geloofd in de evolutietheorie en je snapt onderhand waarom
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als men vroeger iets beter met de terminologie was omgegaan, had niemand gelooft dat wij van de apen afstamen en had Darwin zelf een stuk minder kritiek gekregen. Jij mag van mij prima vinden dat je in wetenschap moet geloven, maar dit is niet zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een theorie is iets anders dan een verhaal.
De bijbel/koran kent mooie verhalen.
Een theorie is een verklaring van verschijnselen, vaak compleet met wiskundige modellen, zodat je verschijnselen kunt voorspellen. Als je die dan ook echt vind, is dat weer een aanwijzing voor de juistheid van de theorie. Vind je iets anders, dan wordt de theorie bijgesteld. Dit gebeurt voortdurend, en dat noemen wij wetenschap. Wetenschap is dus een zoektocht naar hoe dingen in elkaar zitten.
Een verhaal daarentegen blijft altijd hetzelfde. Terug naar taal: de mens is een van de 200 apensoorten. De mens IS dus een aap. Verder heeft de mens wel zijn hersenen verder ontwikkeld en is er een taalcentrum ontstaan. Er zijn gorilla's en orang-oetans die gebarentaal hebben geleerd, en honderden woorden kennen. In gesproken taal komen ze lang niet zover. Het boeit hen niet. Vogels kennen wel een taal, waar wij nog maar weinig van afweten. Ook bultruggen en dolfijnen en orka's zijn taalvaardig, maar ontzettend veel anders dan wij mensen.
Waarschijnlijk kan een orka een driedimensionale afbeelding overseinen met geluid. Dat doen wij hen absoluut niet na!
Ik denk dat de bijbel mooie en leerzame verhalen kent, maar dat Adam en Eva niet echt hebben bestaan.
Wat betreft het antwoord op je vraag: kijk naar hoe bijvoorbeeld apen communiceren. Gezichtsuitdrukkingen, geluiden met een toonhoogte, etc. Daarnaast zeggen ze wel eens dat ieder mens de evolutie een beetje overdoet. Dus kijk naar hoe een baby leert spreken. Wat een baby in 5 jaar leert, daar hebben onze voorouders duizenden jaren over gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Taal kun je zien als een complex en open systeem. Dat ontwikkelt zich beetje bij beetje. Taalkundige 'vondsten' verbreiden zich van taal tot taal, mits de volkeren met elkaar in contact staan.
Taal zou zo'n 50000 jaar geleden ontstaan zijn, las ik. Maar sommige mensengroepen zijn al 70000 jaar gescheiden. Dat zou dan betekenen, dat taal gescheiden is ontstaan. Daarom denk ik, dat taal nog ouder is.

Noam Chomsky blijkt niet gelijk te hebben: men heeft later talen ontdekt, die niet aan de door hem gestelde eisen voldoen. Zo is er een taal die geen lidwoorden, geen telwoorden en geen verleden tijd kent; ook kun je er niet in zeggen wat een ander gezegd zou hebben.

Taal zit dus nog ingewikkelder in elkaar dan Chomsky dacht.

Andere aspecten van taal.
Er is een taalgrens van 10.000 jaar. Na deze periode zijn talen zo verschillend geworden, dat er geen enkele overeenkomst meer zichtbaar is. Met moderne statistische technieken kan dan nog de verwantschap worden aangetoond. Zie de Polynesische talen.

Mensen raken uitgekeken op een woord. Zo gingen de Romeinen hun woord voor (bucca) 'gat' gebruiken voor os/oris 'mond'. Dit woord was eerst grappig bedoeld, maar werd later het gebruikelijke woord. Zo is het Franse woord voor 'mond' bouche geworden.

Soms veranderen klanken. Dat zie je in het Engels, waar de a een e wordt of een o, en waar een i een ai wordt, enz. Deze klankveranderingen zijn grotendeels systematisch, waardoor veranderingen in de talen te volgen zijn.

Verder zijn er redenen dat talen zich verbreiden. Bijvoorbeeld door techniek: de landbouw verspreidde de Indo-Europese talen, of door oorlog: de Romeinen verspreiden hun taal.
Zo kan op een bepaalde plek de gesproken taal in een generatie helemaal veranderen.

De wording van taal gaat nog steeds door. Er is een voortdurend proces van opbouw en afbraak.

Toegevoegd na 3 minuten:
Menselijke taal en de zang van vogels, blijkt op dezelfde manier te zijn ontstaan. Daardoor is er nu veel belangstelling voor vogelzang onder de taalkundigen.