Het is wel degelijk 'een aantal jaren', omdat het woord 'aantal' erop wijst dat het meer dan één is. Al zal tegenwoordig, jammer genoeg, niemand je nog op de vingers tikken omdat je 'een aantal jaar' zegt. Maar het eerste is dus het meest correcte.
Je zegt ook 'het is een aantal jaren geleden' ipv 'het zijn een aantal jaren geleden'. Zoals je wellicht al zult aanvoelen, klinkt het tweede niet. En 'aantal' is, hoe raar ook, enkelvoud en dus hoort er een 'is' bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

OP het gevoel af zeg ik : een aantal jaren.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik kom op het internet (google) beide tegen, maar mijn voorkeur gaat uit naar jaren, analoog aan schilderijen, fietsen, uren.

Een paar jaar grok ik nog wel, maar een aantal jaar geeft mij een brok in de oren.
rose
13 jaar geleden
het woord aantal is al meer dan een.
dus zijn het een aantal jaren
anders is het een jaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jaar is één van de uitzonderingen (evenals gram en meter). Jaren kan, maar je kan ook bijvoorbeeld zeggen: Over vijf jaar, ookal is dat meervoud...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus het ZIJN niet een aantal jaren
het IS een aantal jaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
what ever!!
Ik heb er al een flink aantal jaren op zitten. Dat klinkt me beter in de oren,dan het alternatief. Dus ik houd het op aantal jaren.Je spreekt ook over een aantal kinderen en niet over een aantal kind, toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zeggen 'een aantal jaren'. Vind het zelf beter klinken.
"Ik ga een aantal jaren weg" of "Ik ga een aantal jaar weg".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zodra er een telwoord (één, twee, drie), een bepaald hoofdtelwoord (hoeveel) of een onbepaald voornaamwoord (paar, aantal) wordt gebruikt, dan zullen de woorden jaar en uur enkelvoud blijven.

Zie voor meer informatie onderstaande bron.

HdW
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus het is een aantal jaar.
Want ik lees: Zodra er een telwoord (één, twee, drie), een bepaald hoofdtelwoord (hoeveel) of een onbepaald voornaamwoord (paar, aantal) wordt gebruikt, dan zullen de woorden jaar en uur enkelvoud blijven.
'Een aantal jaren' is schrijftaal. Dit is formeel de juiste vorm.
'Een aantal jaar' is spreektaal. Iedereen weet precies wat je bedoelt, ook al klopt het eigenlijk niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een aantal jaren geleden, net als dagen, weken, maanden geleden. Een aantal jaar geleden is slordig taalgebruik.