Is er een makkelijk ezelsbruggetje om te onthouden of een woord met een D of T geschreven moet worden??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
7.4K

Het beste antwoord

Ik zie al veel goede antwoorden, toch nog even een toevoeging:

Een persoonsvorm (pv) wordt altijd geschreven + t
Een voltooid deelwoord (VTD) d of t afhankelijk van het kofschip

Enkele zinnetjes:

Hij vindt jou een mooie man (vindt = pv)
Hij wordt morgen 40 (wordt = pv)
Hij vist morgen niet (vist = pv)
Hij verhuist morgenvroeg (verhuist + t is pv)
Hij is verhuisd (is = pv, verhuisd is vtd. verhuizen - EN is Z dus een D als VTD.

Let er ook op dat je ook te maken kan krijgen met lange zinnen, waar de pv meerdere keren in voor kan komen bijvoorbeeld NA een komma.

Toegevoegd na 5 minuten:
Zie ineens een hoop fouten tussen de antwoorden. Het zgn Kofschip komt ALLEEN in aanmerking bij het Voltooid Deelwoord en niet bij de persoonsvorm!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Minnetje van mij, want: - 't Kofschip wordt wel degelijk gebruikt bij de PV. Als die in de verleden tijd staat en je twijfelt tussen d of t (hij zoefde of hij zoefte?) gebruik je 't kofschip. - De pv wordt niet altijd met een t geschreven. Volgens mij snap ik wel wat je bedoelt. Je bedoelt vast dat je nooit kunt krijgen 'hij vliegd', omdat een d toevoegen geen optie is bij de pv, toch? Maar zo staat het er niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dan ga je het in de VT zetten. En dat bedoelde ik inderdaad niet. Daarbij wordt zoefde een zwak werkwoord. Zoeven - en is V dus een D. Iin zoverre heb je gelijk, maar dan wel in de VT.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar mijn voorbeelden zijn wel foutloos. Heb heel wat tienen gehaald bij mijn dictees. Maar het klopt wel wat je zegt, VT was ik even vergeten. Maar het D op het eind alleen zul je nooit schrijven ook niet in de VT behalve DE dan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ps zo houden we elkaar scherp Hanneke80 ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-) Daarom reageer ik ook! Altijd leuk, spelling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plusje was ook wel verdiend geweest voor mijn voorbeeldzinnen he. Die zijn 100% goed nu lijkt het alsof mijn antwoord fout is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar bij een vraag naar spellingregels / uitleg over spelling is het wel prettig als het HELE antwoord correct is. Anders help je een meemens van de regen in de ... Dus ik blijf bij mijn min. Maar ik neem tenminste de moeite om uit te leggen waarom ik een min heb gegeven. Dat is ook fijn, toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Had al een aanvulling gegeven op jouw 't kofschip de klinkers mogen NIET gebruikt worden, zie het werkwoord KLEIEN
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord op deze vraag,ik denkt dat het met deze tips wat makkelijker voor mij word.

Andere antwoorden (14)

Vervang het werkwoord door een woord waarbij duidelijk is of er een t achter moet of niet. Hij bedoelt vervang je door 'hij loopt', dus met een t op het eind

Is het een voltooid deelwoord, vaak beginnen die met 'ge' dan geldt het KOFSCHIP. ALs de stam van het woord eindigt op een letter uit het KOFSCHIP, dan is de uitgang een t, anders altijd een d.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe zit het dan met hij schiet? Komt daar ook een t achter?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;o)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
't ex kofschip...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hebben het op school met smurfen geleerd. Je hoort net zo goed al bij het werkwoord lopen dat er een t achter moet. Bijvoorbeeld: "jij (worden) een grote ster." jij smurfT een... Het is dus "jij wordt een grote ster." ik-vorm+t
paulus811
12 jaar geleden
Som, als iemand 'shiett' schrijft, schiet ik. Ik ga wel uit van een bepaalde basisintelligentie ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kofschip is inmiddels verouderd. Tegenwoordig gebruikt men koffieshop xtc ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, Ik loop een beetje achter op GV.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@paulus; eens, zie -> ;o)
paulus811
12 jaar geleden
Ha som, ik had m gezien! Mijn reactie was absoluut niet negatief bedoeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkers mogen niet gebruikt worden in 't kfschp denk daarbij aan KLEIEN
Als je zelfstandige naamwoorden bedoelt, daar heb ik vroeger op de basisschool dit versje voor geleerd:

Maak het woord langer
want dan kun je horen
komt er een d of een t in naar voren.

Een hond, twee honden
dus hond met een d.
Een kat, twee katten
dus kat met een t.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tegenwoordig kun je XTC koffieshop gebruiken, de x en de c zijn er bij gekomen.

Verder kun je een werkwoord in een zin vervangen door een ander werkwoord waar je de vervoeging hoort, bv lopen. Als je deze in de zin past bv ' hij loopt veel' weet je dat je dit met een t spelt. Dit geldt --> de stam van gelden is geld en er komt -net als bij loopt in bovenstaand voorbeeld- een t achter. In tegenwoordige tijd krijg je nooit een d.

Een de krijg bv bij 'het is gebeurd'. Dit is een voltooid deelwoord en dat herken je aan in deze zin aan koppelwerkwoord Is (van zijn). De stam van gebeuren is 'gebeur'. De r zit niet in het XTC koffieshop en daarom krijg je een D.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel dus, je krijgt een D en geen de.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aanvulling: in tegenwoordige tijd krijg je nooit en D extra, natuurlijk wel 'ik word' en 'ik antwoord'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fijn om dit aan de kinderen te leren. Ik vond fokschaap al bedenkelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet eerst weten of het een PV of VTD is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkers mogen niet gebruikt worden in 't kfschp denk daarbij aan KLEIEN
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij maakt de plaats van de persoonsvorm ook nog verschil: jij loopt versus loop jij?
Als het tegenwoordige tijd en een andere persoon is is het altijd +t. Als iets met een -d wordt geschreven dan is het 9 van de 10 keer de ik-vorm.

Met de verleden tijd moet je kiezen uit -de(n) of -te(n) maar het kan ook een sterk werkwoord zijn.
Stel het is in dit geval een zwak werkwoord met als voorbeeld het werkwoord 'huilen'. Haal -en eraf dan heb je de stam. De stam is hetzelfde als de ik-vorm dus huil. Daarna krijg je de hij/zij/het-vorm dat is altijd in de tegenwoordige tijd +t. Dus dan heb je huil+t. En de wij vorm is dan huilen.
In de verleden tijd is dan zo: de ik en hij/zij-vorm is altijd hetzelfde. Maar je moet dan gebruik maken van het kofschip of fokschaap of xtc-koffieshop of taxikofschip. De L zit niet in een van die net opgenoemde dingen dus wordt het huil+de.
Stel de letter staat er wel in dan is het +te.

Ik hoop dat ik je hiermee een beetje geholpen heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkers mogen niet gebruikt worden in 't kfschp denk daarbij aan KLEIEN
op de site van Beter Spellen worden alle regels stapsgewijs uitgelegd. Je kunt je ook opgeven voor een dagelijkse korte test van 4 opgaven per dag. Alle antwoorden worden direct uitgelegd.
http://www.beterspellen.nl/website/index.php?pag=30
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb hier ook altijd veel moeite mee gehad.
De cursus van meester Warbol heeft me geholpen (lang leve de DonaldDuck)
http://www.donaldduck.nl/cursussenentips/1205/#duck
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel voor deze 'Jip en Janneke' taal oplossing +
Voor werkwoorden: 't kofschip/fokschaap/soft ketchup. Voor gewone woorden: Zet de verlengde vorm en het word zetTEN.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
D of T?

Dé oplossing voor je spellingproblemen

Werkwoorden met een D

Een D gaat altijd mee.

Als er in een werkwoord een D zit blijft hij altijd.

Voorbeelden:
worden
vinden
houden

De D blijft altijd:
ik word, jij wordt, word jij, zij wordt.
ik vind, jij vindt, vind jij, zij vindt.
ik houd, jij houdt, houd jij, zij houdt.

Altijd blijft die D.
Soms komt er een T achter. Je kunt het niet horen.
Daar is een trucje voor: gebruik het woord LOPEN

Kijk maar naar het verschil:
jij wordt jij loopt
word jij loop jij

Als je loop zegt hoor je geen T, dus schrijf je hem ook niet achter de D

Branden = D woord: De D blijft altijd.

Het huis brandt af.
Het huis loopt af. Dus ook een T achter de D.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was dat wel de vraag? Volgens mij wil ze weten of je woorden met een t of d moet schrijven als zijnde pv/vtd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou kunnen wat Corsa66 daar zegt,maar die oplossing volgens mariejose (21360) vind ik wél geweldig.
Het zal voor vele mensen een goede hulp zijn,eu,ook voor mij,dus bedankt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ze geeft wel antwoord op de vraag, beter lezen corsa +
Inderdaad, het kofschip of het fokschaap: als de stam van een werkwoord of een voltooid deelwoord eindigt op een k, f, s, ch of een p, komt er een t achter. En anders een d.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is al een stuk beter wat hier staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar het gebruik van klinkers is fout denk daarbij aan kleien.
Aanvulling op 't kofschip: de j hoort er ook bij ('t sexy fokschaapje is het voor mijn leerlingen): geroetsjt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga jou nu ook een minnetje geven want je moet de klinkers niet gebruiken. Dat is wel makkelijk om te onthouden, maar bij de uitvoering kun je de fout in gaan, kijk maar bij het werkwoord KLEIEN ik klei
jij kleit
hij kleit
wij kleien
jullie kleien
zij kleien ik kleide
jij kleide
hij kleide
wij kleiden
jullie kleiden
zij kleiden Omdat het infinitief zonder EN eindigt op een i zou je denken de t te moeten gebruiken bij 't kofschip, dat is dus niet zo.
Het goede antwoord op deze vraag: nee, dat is er niet.

Jammer maar waar. Je moet het verschil weten tussen woordsoorten, tijd en aantal en wat de verlengvorm is van een woord. Het is bovendien nog eens extra ingewikkeld doordat er soms een t achter een d komt terwijl dat nooit achter een t zo is (wel hij braadt en niet hij praatt - wat er net zo stom uitziet en onnodig is, vind ik).

Vervelend is dat al die ingewikkeldheid door veel mensen ontkent wordt. Die beweren dat het heel eenvoudig of zelfs logisch is. Daarmee zeggen ze eigenlijk dat je lui of dom bent als je het niet goed kan. Maar dit soort fouten worden tot op de hoogste niveaus gemaakt.

Omdat het niet eenvoudig is.

Als je dit goed wilt leren, moet je er echt je best voor doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeer goed gesproken,dit noem ik een hart onder de riem.
Ook voor de mensen van dat hoogste nivo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niveau bedoel ik.
Ook hier word een woord,nivo-niveau,niet zo opgeschreven als het klinkt.
Maar daar hangt dat van de taal af,een frans woord blijft ook in het nederlands een Frans woord.
Woord of woordt? hier?
he he.
Een woord of werkwoord,daar een meervoud van maken geeft soms wel aan dat er bij een enkelvoud een d of t achter moet of niet.
Voorbeeld: Woord,woorden.
Maar dit gaat echter niet altijd op,zoals bvb bij:
Bedoelt,bedoelde.
Hoewel bedoeld met d ook niet fout is want als ik het woord "bedoeld" met d, of "bedoelt" met t (Met t is het juiste) opschrijf,krijg ik hier geen foutmelding in het rood,met de suggestie in het groen, dat woord te verbeteren.
Zie naar bron voor de "juiste spelling"

Hier beneden.

Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt allemaal heel verwarrend wat hier staat. Daarbij is woord een zelfstandignaamwoord. Bedoelt is een werkwoord. Hij bedoelt + t Hij heeft bedoeld + d De vraagsteller had beter kunnen vragen wanneer je het voltooiddeelwoord met een T of D moet schrijven. Nu krijg je allerlei antwoorden.
Voor mij nog steeds de ultieme site als het gaat om het vervoegen van werkwoorden:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het makkelijkst is toch om er inderdaad een ander werkwoord van te maken. Bij het 'werkwoord' SMURFEN kan je goed horen of er een t bijkomt of niet.

Hij wordt is met dt (want hij smurft is ook met een t)