Wat is de meest effeciënte manier om een presentatie uit je hoofd te leren?

Het is een presentatie in het Duits. Ik heb pas sinds dit schooljaar Duits en zit in V5. Ik kan zelf bijna geen woord Duits spreken. Begrijpen is een ander verhaal, dat gaat zéér langzaam maar het kan, maar dat is hier irrelevant.

Ik moet dus een presentatie houden als mondeling.

Ik ga het doen over het Oktoberfest, en heb de presentatie zo goed als af met powerpoint.

Nu moet ik dus de hele presentatie uit mijn hoofd leren omdat ik geen Duits kan spreken als ik weet wat ik in het Nederlands moet zeggen. Alleen als ik ook weet wat ik in het Duits moet zeggen.

Wat is hier de beste methode voor in mijn eentje?
Van 100 keer overlezen wordt je niet heel veel wijzer volgens mij, op een gegeven moment (na de tweede keer al) lees je het en gaat de informatie je ''oor'' weer gelijk uit omdat je er niet echt actief mee bezig bent.

Meest voor de hand liggende is natuurlijk doen alsof ik de presentatie al heb en gewoon gaan staan en praten tegen de muur, of spiegel, en dan steeds met minder tekst proberen.

Hebben jullie nog tips? Iedere reële tip wordt erg gewaardeerd!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
11.3K

Antwoorden (4)

heel vaak zegge en eventueel de hele tekst overtypen op google vertalen en dan het je laten voorzeggen :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt misschien een briefje met steekwoorden gebruiken. dan kun je aan de hand van de steekwoorden de zinnen uit je hoofd leren, zodat je weet wat je ongeveer moet zeggen als je de steekwoorden ziet. Als je geen spiekbriefje mag gebruiken probeer dan weer de steekwoorden uit je hoofd te leren en vervolgens ken je de zinnen er ook bij.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met de powerpoint kun je de kernwoorden al neerzetten natuurlijk.
Daarbij als uitleg korte zinnen gebruiken. Steeds naar het beeld kijken en dan weer in de klas. Het hoeft immers maar een minuut of zeven?? te duren?
Zorg dat je mooie beelden hebt tussendoor.

Dus korte zinnen, dat is namelijk ook beter in je hoofd te prenten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je alles hebt opgeschreven, de tekst /woorden/zinnen
afdekken en in jezelf de vertaling zeggen. Hardop werkt beter dan alleen onthouden.
De woorden/zinnen opschrijven en steeds heen en terug vertalen. Dit zorgt ervoor dat je ze ook beter kunt spellen.
Moeite met onthouden of het 'der', 'die', 'das' is? Maak er lijstjes van en leer ze vanuit het lijstje uit je hoofd.
Maak een top 10 van de moeilijkste woorden/ zinnen waarover je steeds struikelt. Kijk hier steeds weer op en bedenk dat veel herhalen het best doet leren.
Inderdaad werkt het het best als je steeds praat, doe alsof je tegenover een denkbeeldige groep mensen staat en praat daar tegen, leg uit en oefen! Nu kan je nog steeds even spieken als je niet verder weet, profiteer daar nu nog van. Veel succes!

Je kunt ook veel leren van de Daltonklassen . Klaslokaal Duits vind je op; www.duits.de.
Je kunt op deze digitale school grammatica opzoeken en oefenen, een gratis overhoor-, woordjesprogramma downloaden, spreekoefeningen doen, uitspraak oefenen enz.
Een prima online woordenboek; www.euroglotonline.nl
amc