Wanneer schrijf je in een woord t en wanneer schrijf je tt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
11.1K

Antwoorden (4)

Dat doe je voor de uitspraak, maar ook bijvoorbeeld in de verleden tijd als er al een t achterstaat: praat - praatte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als een woord in de stam eindigt op een t en je het in de verleden tijd moet zetten.

B.v: Zetten -->stam = Zet--> verleden tijd is +te bij enkelvoud en +ten bij meervoud.
Dus zet+te = zette :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
T of tt komen voor bij zwakke werkwoorden.
Het is dan zo, dat als de laatste letter van de stam in ’‘t ex-kofschip’ zit, je te krijgt. Als in een woord twee t’s zitten, komt dat omdat er al een t in de stam zit.
Even een voorbeeld voor de duidelijkheid:
Dansen: Ik danste. S zit in ‘t ex-kofschip—> stam + t = dans+te.
Haten: Ik haatte. T zit in ‘t ex-kofschip—> stam + t = haat+te.
Bij het werkwoord haten zie je dus dat je twee t’s krijgt, maar in principe is de eerste t gewoon van de stam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Antwoord verwijderd en even opnieuw gedaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad :) Ik zocht een werkwoord dat eindigde op een t, dus ja toen maakte ik dat foutje.
Soms ook doordat je het anders verkeerd uitspreekt. Zij let op mij. Zij letten op mij, anders staat er leten op mij.