Wat is het verschil tussen relative clauses en linking words?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://en.wikipedia.org/wiki/Relative_clause
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bijvoeglijke_bijzin

Het beste antwoord

Een 'clause' is een bijzin, een relative clause is een adjectieve (bijvoeglijke) bijzin.

Het is dus een bijzin die
1. een werkwoord bevat en in principe ook een subject, maar het subject is vaak impliciet.
2. begint met een betrekkelijk voornaamwoord of betrekkelijk bijwoord (die, waar, enz)
De functie van een bijvoeglijke bijzin is hetzelfde als van een bijvoeglijk naamwoord, namelijk het zegt iets over wat net ervoor (of erna) gezegd is.
(Dit is de bal) WAAR IK MEE SPEELDE.
Of: De bal WAAR IK MEE SPEELDE is lek
In beide gevallen geldt: 'Waar ik mee speelde' is de relative clause.

'Linking word' is geen officiele taalkundige term.
Je hebt ze in soorten. Het is een woord dat verband legt tussen twee genoemde zaken.
- koppelwerkwoorden (linking verbs) (zijn, worden, blijken, schijnen). De bal IS lek. Het woord 'is' verbindt 'bal' en 'lek'.
- voorzetsels (van, met, naar enz). Brood MET jam. Het woord 'met' verbindt 'brood' en 'jam'.
- Je zou kunnen zeggen dat betrekkelijke voornaamwoorden ook 'linking words' zijn. Dit is de bal WAAR ik mee speelde

Je zou dus simpelweg kunnen zeggen dat het antwoord op jouw vraag is: linking words vormen een onderdeel van een relative clause.