Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom zeggen sommige mensen "zeuven"?

Sommige mensen zeggen "zeuven" als ze "zeven" bedoelen. Ik heb dat altijd vreemd gevonden - ik zeg toch ook geen "neugen"?

Komt dit gebruik uit een bepaalde streek?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
9.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dasechtgoois
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt net zo vreemd als pUUzelen ipv puzzelen...

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (10)

Juist om duidelijk(er) het verschil aan te geven met negen, zeggen mensen "zeuven". Dus om geen misverstanden te laten ontstaan. Dat niemand, inclusief jij, "neugen" zegt, moeten we dus vooral zo houden!

Over de oorsprong ben ik niet zeker, maar het zou een Brabants gebruik kunnen zijn. Dit zeg ik op basis van persoonlijke ervaringen.

Toegevoegd na 19 minuten:
"Neugen" blijkt overigens in sommige dialecten "uitnodigen" te betekenen. Dit vond ik bij een korte zoektocht op Internet.
(Lees meer...)
Antoni
14 jaar geleden
Is denk ik niet iets uit een bepaalde streek, maar meer iets wat je overhoud van de lagere school. Op mijn lagere school werd ook telkens zeuven gezegd. De bedoeling daarvan was, dat je het niet zou verwarren met negen.

Toegevoegd na 9 minuten:
en ook bij het schrijven van een 7 een streepje erdoor, zodat het miet op een 1 lijkt.

Toegevoegd na 9 minuten:
m moet n zijn
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist om de verwarring tussen zeven en negen te voorkomen, is er gekozen "zeuven" te zeggen - voor het doorgeven van getallen via radio en telefoon. Om diezelfde reden zeggen de Engelstaligen "niner" als ze nine willen doorgeven.

Toegevoegd na 23 minuten:
Heb ook nog even zitten googlelen, en in het gronings werd/wordt het als zeuven uitgesproken. En heel veel mensen ergeren zich er heel erg aan, sommigen vinden het erg bekakt. Dus als het al streekgebonden is, moeten we dus richting Groningen kijken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In grote delen van oost-nederland wordt 7 uitgesproken als zeuv'n.
En in het bekakt nederlands als zeuven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is ontstaan na de uitvinding van de telefoon. Het gebeurde toen ook hoofdzakelijk bij telefoongesprekken, om door vervorming van het geluid duidelijk het verschil te kunnen laten horen tussen een zeven en een negen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij heeft het te maken met luiheid.
"zeven" moet je je mond meer uit elkaar trekken, het kost meer moeite om de "e" te spreken.

De "eu" ontstaat doordat de mond niet zover uiteen wordt getrokken.

Dus pure luiheid.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja klopt, ik verbaas me hier ook altijd over, het klinkt een beetje truttig. Ik gaf in m'n reactie al weer dat je in het Limburgs dialect ook "zeuve(n)" zegt, maar daar komt het vast niet vandaan. Ik verbaas me trouwens ook altijd dat sommige mensen een 'V' uitspreken voor een 'F'. Ik hoorde laatst ook weer iemand zeggen ...dat iets er erg 'veestelijk' uit zag en de 'sveer' erg goed was. Volgens mij zijn dit dezelfde mensen die 'zeuven' zeggen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeuven wordt inderdaad gebruikt hier in Groningen, en dan met name door de mensen die het groningse dialect spreken. Als ik het zelf in het nederlands zeg, is het zeven. Ga ik over op het gronings, wordt het zeuvn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geen LUIHEID mensen, dat heet brabants! :)

skone taal he?
zette gij die erpel effe op de toffel langs de juin?
da keind moet om zeuven uur noar bed.

als ge het nie meer wit.. vroag moar effe. :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat de Groningers in hun dialect "zeuven"zeggen lijkt mij toeval.
De werkelijke verklaring komt uit de invoering van (radio)telefonie. Door de slechte geluidskwaliteit èn het belang van het juist overbrengen van getallen (denk aan opdrachten om op de beurs te handelen) is het van het grootste belang om de juiste bedragen te verstaan. Daarom werd de "zeuven" ingevoerd om duidelijk te maken wwelk bedrag bedoeld werd.
Ook in de navigatie is dat belangrijk.
In de radiotelegrafie was dat niet nodig: er zijn verschillende tekens voor 7 en voor 9 en met de telex was het al helemaal niet nodig. En tegenwoordig is het ook niet meer nodig, omdat de geluidskwaliteit van geluidsverbindingen tegenwoordig nagenoeg HiFi is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding