Waarom zijn er geen hoofdcijfers en kleine cijfers, net zoals hoofdletters en kleine letters?

Dat vraag ik me gewoon af.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet de vraag andersom stellen in dit geval, waarom zijn er hoofdletters, dat is beantwoordbaar? Het is altijd discutabel om te vragen waarom iets er niet is, waarom is er geen appelhagelslag?

Het beste antwoord

Aan het begin van een zin, bij een naam, bij sommige afkortingen gebruik je een hoofdletter. Maar bij getallen heb je geen zinnen. Het zou ook heel onhandig zijn toch, moet je nog meer cijfers onthouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat er geen nut is voor hoofdcijfers, een hoofdletter is om het begin van een zin of naam aan te geven, een cijfer is vanzelf al afwijkend in een zin dus zijn er geen hoofdcijfers nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch vind ik het gebruik van een hoofdletter overbodig omdat we ook een punt na een zin gebruiken. Naar mijn idee zou je de punt weg kunnen laten of de hoofdletter. dus zo. zonder hoofdletters.
Of zo met hoofdletters Dan heeft het pas echt een functie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
soms begint een zin ook met een cijfer hoor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan kan je hoofdcijfers gebruiken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een cijfer valt toch wel op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het hoef toch ook niet op te vallen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoeft
Een cijfer is op zich al een woord:

een, twee, drie, vier , vijf, zes, zeven, acht, negen, tien, elf, twaalf, dertien, veertien, achtentwintig etc...

Letters daarentegen zijn al een klank op zich:

áá, béé, céé, déé, éé etc. Als je letters uitspreekt, dan is het ah, b, s, d, eh, ff, gg, hh

Een letter is geen woord. Je moet er een paar aan vastplakken om een woord te krijgen. En daarnaast is een hoofdletter bedoeld om namen en het begin van een zin aan te geven.

Omdat cijfers al een woord op zich zijn, kan je ze niet als hoofdcijfer gebruiken, want voluit opschrijven kan wel, zoals ik liet zien aan t begin. Dat noem je telwoorden. Die kan je wel met hoofdletter schrijven. Maar een cijfer op zich puur als hoofdletter bestaat gewoon niet.