Wat is het meervoud van ijs?

De enige meervoudvorm die ik ken is ijsjes en dan verklein je het toch? Ik begon te twijfelen toen ik op TV een weetjes programma zag waar ze vertelden dat ijs een mvvorm heeft(geen ijsjes dus)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
6.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ijs is niet telbaar je kan bv niet zeggen ik heb 2 ijs
qwerty
een jaar geleden
Ik erger me aan het feit dat veel mensen ijs als Ijs schrijven aan het begin van de zin. De enige correcte schrijfwijze is IJs, want de letter ij is een diagraaf, dat is dus één letter.

Antwoorden (18)

Nee, Ijsjes is puur een verkleinwoord en dus geen meervoud. Ijs kent geen meervoud, je moet dus altijd 2 ijsjes zeggen en niet 2 ijzen. Je verkleint het maar je krijgt wel meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij geeft ijs inderdaad geen meervoud. Ook volgens deze online enceclopedie niet. Let op punt 3:
http://www.encyclo.nl/begrip/IJs
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk Ijsco's
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat kan ook . want je hebt ook een oude woord: ijsco's
1 ijsje 2 ijsjes
dat klinkt toch goed? Je gaat toch een ijsje halen bij de ijsboer? En in de winkel haal je een bak ijs. Of twee bakken ijs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha +
dat is er niet. Ijs is een groepsnaam net als fruit, dat heeft ook geen meervoud.
Ijsje heeft dan weer wel een meervoud want daar wordt een hoorntje of wafel of wat dan ook mee bedoeld.
12 jaar geleden
Het woord ijs is enkel en meervoud tegelijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ijs op zich heeft inderdaad geen meervoudsvorm. Wat eventueel wel zou kunnen: ijssoorten, ijsco's, ijscoupes, ijslollies. Anders krijg je Kloontje het reuzenkind-Nederlands: "en ik lust wel twintig ijzen... en ik eet ze door elkaar!"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1 bak ijs, 2 bakken ijs
1 bolletje ijs, 2 bolletjes ijs
1 ijspegel, 2 ijspegels
etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet idd niet naar ijs kijken maar naar de beschrijiving ervan dus 2 bakken ijs. Net zoals met het woord water, twee glazen water bijv.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede aanvulling op mijn antwoord, bedankt
IJs heeft geen meervoud, net zoals water, en tijd

(tijden is meer van verleden tijd enzo, goeie oude tijden.
Maar tijd van "Hoelaat is het? Het is tijd" heeft niet echt een meervoud.
Net zoals in het Engels heeft "time" geen meervoud, wat de reden is dat er "any" voor gebruikt wordt)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Water ka nog, waters als je een meer aanduidt als een water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maar dat is hetzelfde verhaal als tijd, dat heeft dan meerdere "betekenissen"..
1 ijs 2 ijzen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ijs is eigenlijk een fysische staat, net als verbrand. En je hebt ook geen meervoud van verbrand, want verbranden is weer een werkwoord.

Een ijsje is een ander iets, en ijsjes is daarfan het meervoud, niet van ijs. Ijs heeft dus inderdaad geen meervoud
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch heb ik weleens gezegd, bij zo n heerlijke delicatessenijszaak: oeioei, hier hebben ze heerlijke ijzen!
Maar Nederlands is dat niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
IJs is een aanduiding van massa, van alle bevroren water, net als lucht, modder, hout. Een ijsje is iets anders, een eetbaar product met bevroren water als belangrijkste grondstof, net als een plank een voorwerp gemaakt van hout is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ijs heeft geen meervoud, net zoals bloem. Je kan niet zeggen; ik ga twee bloemen in het deeg smijten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ijsjes? . '

Toegevoegd na 32 seconden:
zullen we wat ijsjes gaan halen bij de ijscoman?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
IJs is de vaste vorm van water en heeft geen mv.
Ijsje is iets wat je kunt eten en heeft dus wel een mv.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ijs is geen werkwoord, evenals hout dat is.

Je kan wel zeggen, een houten tafel, maar je kan nooit zeggen, dat is een ijzen tafel.

Wat je wél zegt, die tafel is van ijs.

Ijs is dan een bijvoeglijk naamwoord, omdat de tafel van ijs is.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.onzetaal.nl/advies/bijvoeglijk.php

Maar het kan ook een bepaling van gesteldheid zijn.

Die tafel is van ijs.

Volgens haar is die tafel van ijs gemaakt.
http://www.onzetaal.nl/advies/gesteldheid.php