Een Germanisme is een barbarisme (' taalvervuiling' ) uit het Duits ; een schijnbaar Nederlands woord dat rechtstreeks uit het Duits gehaald is, danwel op Duitse leest geschoeid.
Naast Germanismen kennen we ook woorden uit het Frans (Gallicismen- vooral het Vlaams staat daar bol van) en Engels (Anglicismen).

Voorbeelden van Germanismen zijn bijvoorbeeld woorden als : uitproberen, beduidend, namelijk, doorslaggevend, beroepsmatig etcetera. Sommigen zijn al ZO ingeburgerd dat we ze nauwelijks meer alszodanig herkennen. En op een gegeven moment houdt een woord vermoedelijk op nog barbarisme te zijn, en wordt het de voorkeurs-woordkeuze.

Let wel : woorden IN de oorspronkelijke aal die in het Nederlands worden opgenomen, zijn GEEN barbarismen, maar gewoon leenwoorden. "Computer' is dus bijvoorbeeld GEEN Anglicisme, ' Zie je later" wel. Sowieso en Überhaupt zijn dus geen Germanismen, 'Verscheidene" en "Op zich" weer wel.

In 1931 is het Genootschap Onze Taal opgericht om te strijden tegen de opruk van deze Germanismen, die op dat moment , door de grote rol die Duitsland speelde in handel, industrie en wetenschap, hand over hand toenamen en de Nederlandse taal dreigden te 'verloederen' . Tevergeefs natuurlijk, want als mensen een ' nieuw' woord leren kennen, is het verschrikkelijk moeilijk ze een ander woord te laten gebruiken, zeker wanneer de talen zo veel op elkaar lijken dat het soms nauwelijks te bepalen is of het nu wel of niet oorspronkelijk Nederlands was.

Toegevoegd na 1 minuut:
" Woord" moet trouwens zijn ' Woord of uitdrukking " . Veel barbarismen herken je meer aan de constructie dan aan de precieze woorden zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Woorden die vernederlandst zijn, maar die oorspronkelijk uit de Duitse taal komen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_germanismen_in_het_Nederlands
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een Duits woord wat als Nederlands woord is aangepast. Bijvoorbeeld autobaan.
Amadea
12 jaar geleden
Een woord wat overgenomen is uit het duits het beste voorbeeld blijf ik überhaupt vinden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Volgens mij is überhaupt geen germanisme. Dat is een Duits woord wat letterlijk in het Nederlands is overgenomen. Het zou een germanisme zijn als wij er bijvoorbeeld 'overhoofd' van hadden gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dat is inderdaad GEEN germanisme doch gewoon een Duits woord.