Wat is het lijdenvoorwerp van deze 2 zinnen?

Bij onderhoudswerken aan de snelweg ontdekten arbeiders een mannenlijk.

&

Deze alarmeerde onmiddellijk het gerechtelijk identificatieteam.

Ik weet wel de manier ( WIE/WAT + wg en pv)
Maar ik kom er maar niet uit.

Toegevoegd na 9 minuten:
Bedankt, ik kwam ook op die antwoorden maar hij rekende het fout...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

Zin 1: "een mannenlijk"

Zin 2: "een gerechtelijk identificatieteam"

Zin 1 is duidelijk, de arbeiders ontdekten een lijk, dus die kan niet missen. Zin 2 is wel wat lastiger, maar aangezien "het identificatieteam" geen bijwoordelijke bepaling en geen meewerkend voorwerp is, moet het wel een lijdend voorwerp zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, arbeiders is onderwerp! "Bij onderhoudswerken aan de snelweg" is een bijwoordelijke bepaling. Onderhoudswerken op zichzelf heeft geen functie in de zin, het is afhankelijk van de rest van de bepaling. Als ik jou was zou ik toch wat hulp vragen bij het ontleden ;) het is niet zo moeilijk namelijk, je moet het gewoon even doorhebben.

Andere antwoorden (4)

1. een mannenlijk
2. het gerechtelijk identificatieteam
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijdend voorw. in zin nummer 1: Mannenlijk
Lijdend voorw in zin nummer 2: Het gerechtelijk identificatieteam

Overigens kàn de docent het fout gerekend hebben omdat je schreef: Deze alarmeerde onmiddellijk i.p.v. deze alarmeerdeN

Wellicht heb je dus dit deel wel goed gehad..maar zit er een stel andere foutjes in.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik feitelijk bedoelde aan te geven was..dat de ontleding wèl correct was..maar dat er sprake kan zijn van een of meer andere fouten.. Bijvoorbeeld de reeds door mij aangegeven meervoudsvorm De andere mogelijkheid is natuurlijk..dat de leerkracht het zelf niet weet..en dat hij iets wat goed was..gewoon fout gerekend heeft.. Groet, Ton
Vraag je eerst af 'wie' het doet. (arbeider; deze)
Vervolgens welke actie er wordt uitgevoerd. (ontdekken; alarmeren)
Wat overblijft is dan het lijdend voorwerp (een beetje kort door de bocht gezegd).
Je kan de zin ook omdraaien en er 'worden' inzetten, dan zie je het meteen:
een mannenlijk werd door arbeiders ontdekt...
het gerechtelijk identificatieteam werd door deze ...

Zo zou het voortaan altijd moeten lukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw maniet klopt niet hoor.

Voor het lijdend voorwerp moet je vragen:
'Wie/wat + gezegde + onderwerp?'

Of een 'lijdende' zin vragen:

'Wie/wat werd(en) gevonden?'