Hoe noem je dat als "vaak soms" in één zin wordt gebruikt in de schrijftaal?

Bijvoorbeeld "(..) is een enorm monsterlijk groot bedrag (..)" of "Ik doe dat vaak niet soms altijd" en meer van dat soort zinnen waarin teveel van dat soort woorden worden gebruikt....

Hoe wordt dit genoemd? Mag dat? Of is het fout?

Ik hoop dat het duidelijk is, wat ik bedoel te zeggen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
toch lijkt "vaak soms" wel iets anders te betekenen dan "soms".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, maar toch, je kan toch niet iets "vaak soms" doen of bedoelen? het is óf soms, of redelijk vaak, maar niet vaak soms... zoiets als "dat is vaak soms zo"... snap dat niet hoor..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon lelijk en slordig taalgebruik.

Het beste antwoord

enorm monsterlijk groot - dat is een tautologie

vaak niet soms altijd - dat zijn gewoon elkaar tegensprekende woorden.

dan heb je nog een pleonasme: een witte schimmel
itsme
12 jaar geleden
itsme
12 jaar geleden
Ik bedoel het paard van sinterklaas...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is die niet een beetje grijskleurig ?!? Nee grapje. Top antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reeds al is ook zoiets 2 x hetzelfde

Andere antwoorden (2)

Foutief pleonasme??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is fout en het is een pleonasme, net als het groene gras of het wollige schaap etc.