'Bezint eer ge bemint.' of 'Bezint eer ge bemind.'?

En waarom?
Als ik 't heb over minnetjes geven aan antwoorden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bemint eer ge bezint!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooie slogan mmm...
@stippel: erg goed, haha, dat schijnt inderdaad de 'norm' te zijn van (een groot aantal) minners! Het zou een goed idee zijn om de slogan van mmm boven iedere vraag als standaard in te voeren... Oh, tussen (): Je eerste optie is de juiste, mmm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
van mij een plus hoor! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie geef je een plus?

Het beste antwoord

Als je onvoltooid tegenwoordige tijd bedoelt, is het bemint. Ik hoop dat een hele hoop "minnaars"dit lezen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De oorspronkelijke uitdrukking luidt als volgt: Bezint eer ge begint. De t aan het eind is ook de t die je gebruikt als je voor "een min geven" het werkwoord beminnen gebruikt. Want als je het op een d laat eindigen dan krijg je het voltooid deelwoord van beminnen in de betekenis van liefhebben. Meestal geeft iemand die liefheeft geen sneren maar aaien, dus dat is de verkeerde toepassing.
Amadea
13 jaar geleden
In dit spreekwoord gebruik je de gebiedende wijs en een tegenwoordige tijd.
De eerste 't' is een 't' van de gebiedende wijs in meervoudsvorm. Tegenwoordig wordt die altijd weggelaten. Een leraar zal niet tegen zijn klas zeggen: luistert naar me! Hij zegt: luister naar me! Maar vroeger werd de gebiedende wijs meervoud altijd met een 't' geschreven.
'Bemint' is ook met een 't'. 'Gij' of 'ge' is namelijk een deftige, ouderwetse vorm van 'jij', 'je' of 'u'. Denk maar aan de oude vertaling van de Tien Geboden: Gij zult niet stelen, Gij zult niet echtbreken enz. Aangezien het 'jij bemint' is, is het ook 'gij bemint', met een 't'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bezint is met een t en - dus - bemint ook.