Wat is het onderwerp in deze zin?

ik heb normaal helemaal geen moeite om het onderwerp van een zin te vinden, maar hier kom ik er even niet uit: Het slaan van de leraar is onacceptabel.
Je kan de zin op twee manieren opvatten: dat de leraar slaat of dat de leraar geslagen wordt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze zin heeft een onbedoelde dubbelzinnigheid, ik zou zeggen dat het onderwerp het slaan van de leraar is.. Maar goed, dat weet ik niet zeker!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben het met lottex eens!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog een handig trucje bij zo'n enkelvoudige zin (= zin met maar één pv): zoek eerst de persoonsvorm en verdeel de zin daarna in zinsdelen. Hierbij moet je onthouden dat ALLE woorden die vóór de pv staan, samen één zinsdeel vormen. Die hoef je dus niet uit elkaar te halen. Als je dat toepast op deze zin, zou je dus als onderwerp 'het slaan van de leraar' en 'onacceptabel' overhouden als mogelijke onderwerpen. Dan ben je natuurlijk snel klaar... Is is een koppelwerkwoord (te vervangen door worden, blijken, blijven, schijnen, enz.) en 'acceptabel' is het bijvoeglijk naamwoord dat aan het onderwerp 'gekoppeld' wordt. Daarom kan in dit geval 'onacceptabel' dus wel een deel van het gezegde zijn.

Het beste antwoord

"Het slaan van de leraar" = onderwerp
is onacceptabel = naamwoordelijk gezegde.

Je komt altijd achter het onderwerp van de zin door te vragen wie/wat + werkwoordelijk of naamwoordelijk gezegde.
In dit geval dus: "Wat is onacceptabel?" Antwoord: Het slaan van de leraar. En dan heb je het onderwerp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grappig dat jij 2 plusjes krijgt voor het antwoord dat ik al eerder gaf. In mijn geval twee maal een min.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik begreep jouw minnen ook niet helemaal. Ik heb wel een uitleg gegeven hoe achter het onderwerp te komen, misschien vandaar de plusjes.

Andere antwoorden (7)

Het slaan is hier het onderwerp, gezegde is "is", en de leraar is het lijdend voorwerp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet de leeraar is naamwoordelijk deel van het gezegde!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de leraar geslagen wordt zal hij zeker weten het lijdend voorwerp zijn :-P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahha lol :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha ik wilde het zelfde zeggen als Mendy xd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@noukk, de leraar maakt deel uit van het onderwerp, en niet van het naamwoordelijk gezegde. "is onacceptabel" is het naamwoordelijk gezegde.
Het slaan van de leraar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De leraar is volgens mij het onderwerp. Het geen wat je in meervoud kunt zetten of kunt veranderen in 'de mannen' of 'de zaken' is het onderwerp
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Het slaan van de leraar' = onderwerp. 'is onacceptabel' = hier het gezegde.

Eigenlijk kun je deze zin maar op 1 manier opvatten: de leraar die slaat.

Als je wil zeggen dat de leraar geslagen wordt, luidt de zin: 'De leraar slaan is onacceptabel'.
In dat geval is het onderwerp: 'De leraar slaan' en is 'is onacceptabel' wederom het gezegde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wil de mingever zijn/haar min even toelichten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb je geen min gegeven, maar volgens mij klopt je uitleg niet helemaal. Onacceptabel kan volgens mij nooit onderdeel zijn van het gezegde. Het gezegde bestaat toch uit alle werkwoorden in een zin. In de zin: "ik heb de hond eten gegeven" is het gezegde 'heb gegeven'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarbij dacht ik zelf idd ook dat 'het slaan van de leraar' onderwerp was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
imaartjuhhh jij hebt het alleen over het werkwoordelijk gezegde lavender heeft het over het naamwoordelijk gezegde en dat is de persoonsvorm + eigenschap + overige werkwoorden dan kan onacceptabel er dus wel in.
In een bredere context is het allebei juist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Het slaan' is het onderwerp van deze zin.
Slaan is hier gebruikt als een zelfstandig naamwoord door er het woordje 'het' voor te plakken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je ontleed deze zin dus helemaal los van de betekenis. Of het nu gaat om 'het slaan door de leraar' of om een leraar die geslagen wordt, dat doet er dus helemaal niet toe voor het taalkundig ontleden van deze zin. Je ziet al dat ik zeg 'door' de leraar. Daar zit hem nu net de kneep, denk ik... Maar goed is ben ook geen taalknobbel, o ja: ik 'heb' geen taalknobbel, ha ha ha

Toegevoegd na 6 minuten:
Oeps, weer een taalkundig foutje: 'Je ontleed' moet natuurlijk zijn 'Je ontleedt'
Taal is toch niet makkelijk, pfffff.... of is het gemakkelijk....
Ik hou nu toch op! Als je overal over na gaat denken.... dan is het einde helemaal zoek. Gelukkig hoef ik geen examen Nederlands meer te doen, heb ik allemaal allang achter de rug, dacht ik zo...

Groetjes, Angelique
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Het slaan van de leraar' is één geheel. Het is onderwerp.
Bij een zelfstandig gebruikt werkwoord, heb je geen meervoud (denk ik, klopt dit wel?)

'is onacceptabel' is naamwoordelijk gezegde omdat onacceptabel een kenmerk is van 'het slaan van de leraar'. Je kunt namelijk zeggen: 'het onacceptabele slaan van de leraar', als één geheel.

Het slaan van de leraar is ambigue: het kan, afhankelijk van de context betekenen dat de leraar slaat, of dat de leraar geslagen wordt. In het laatste geval was het beter geweest er een lijdende zin van de te maken: Het is onacceptabel dat de leraar geslagen wordt (en is de leraar onderwerp).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat laatste klopt niet helemaal... in dat geval is 'het' tijdelijk onderwerp en 'dat de leraar geslagen wordt' het onderwerp (in de vorm van een bijzin). De leraar is alleen onderwerp van de bijzin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt gelijk. Zo vanzelf gaat zoiets. Is het dan altijd zo dat, wanneer je van een naamwoordlijk gezegde een lijdende zin maakt, het een samengestelde zin wordt?