Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de juiste spelling: erna of ernaar?

None

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
46.2K
Cryofiel
11 jaar geleden
Da's precies hetzelfde verschil als het verschil tussen na en naar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is ons basisonderwijs dan zo slecht?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Erna als het gaat om een tijdsaanduiding (dus je iets doet nádat je iets anders hebt gedaan), en ernaar als je ergens naartoe gaat. En in sommige gevallen schrijf je het los van elkaar, maar om dat te bepalen is context nodig.

Toegevoegd na 31 minuten:
Trouwens, bij ergens naar toe gaan wordt het los geschreven: "we gaan er naar toe", maar als je ergens naar kijkt, dan kijk je ernaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat om de zin: wij streven erna om binnen 2 werkdagen contact met u op te nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ernaar. Je streeft niet na het één om vervolgens het ander te doen, maar je streeft ergens náár.

Andere antwoorden (1)

Beide woorden zijn correct gespeld. Maar ze hebben verschillende betekenissen. En die worden wel eens door elkaar gehaald. Je gaat ergens naar toe en na de reis rust je uit. Naar geeft een richting aan, en na is een tijdsbepaling.
(Lees meer...)
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie het tegenwoordig - volgens mij vooral op internet - inderdaad zó vaak door elkaar gehaald. Blijkbaar is het iets wat veel mensen niet uit elkaar kunnen halen, maar ik snap dat niet goed: je hóórt het verschil toch? Het is niet eens een kwestie van spelling, maar van twee totaal verschillende betekenissen. Ik vraag me echt af waar die vergissing steeds vandaan komt.
Amadea
11 jaar geleden
Nou, ik denk juist dat het komt doordat het niet goed uitgesproken wordt. Bijvoorbeeld: er is een feest, en de een vraagt aan de ander "Ga jij er naar toe?" maar het klinkt als: ga jij er na toe?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We streven ernaar, we streven het na. Misschien dat daardoor de verwarring is gekomen? Dus van het woord nastreven.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding