Hoe ga je om met zinnen waar je ja én nee op kan zeggen?

Bijvoorbeeld in een zin als "Vind je ook niet?" Moet je nou wel of geen ja zeggen? Ja, ik vind van niet... Nee, ik vind van niet. Maar je hebt er wel een mening over. Als je ja zegt, wat vind je dan? En als je nee zegt, ben je het er dan automatisch mee eens?

Er zijn nog veel meer van zulke zinnen, waar je ja én nee op kan zeggen. "Ja, ik vind ook van niet". ... "Nee, ik vind ook van niet"...

Is "niet" dan overbodig, kan je het weglaten, of kan je het gewoon gebruiken? En zo ja, hoe moet je dan antwoord op geven op zo'n zin?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
4.8K

Het beste antwoord

Ik heb deze vraag ook gesteld:
http://www.goeievraag.nl/vraag/antwoorden-dubbele-ontkenning-omschrijving.109323

Als je iets leuk vind, en de persoon vraagt: Vind jij dat niet leuk?

Dan hoor je dus eigenlijk nee te zeggen, want je vind het wél leuk.

In de praktijk (spreektaal) zeggen mensen altijd ja, en daarmee bedoelen ze dat zij het wel leuk vinden. Maar het klopt dus niet.

Antwoord:
Het best kan je antwoorden: Ja, ik vind dat leuk!
Ja heeft nl. een positief karakter, nee ik vind dat leuk, is feitelijk juist. Maar klinkt negatiever.

Het is net als: Ik heb nooit geen boete gehad, dat betekent dus dat je altijd een boete hebt gehad, maar je bedoelt het tegengestelde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je herhaalt wat er gevraagd is kan er geen verwarring ontstaan. Nee, dat vind ik ook niet. of: Ja, ik vind van wél.
Of je zegt dat je het wel of niet eens bent met de vraagsteller. Waarom zou je het moelijk maken als het makkelijk kan?
Amadea
13 jaar geleden
lijkt inderdaad wel op de vraag van ricardo
mensen die het op deze manier vragen zijn er in 2 soorten. degenen die dit per ongeluk doen en als je zeggen: vind je ook niet? bedoelen: daar ben jij het toch mee eens??? Tegen deze mensen zou je: ja inderdaad kunnen zeggen.

Verder heb je degenen die net de dubbele ontkenning hebben geleerd EN die het leuk vinden hun medemens te zieken, Die eisen eigenlijk dat je je zegt: nee als je ja bedoelt en die doen het om verwarring te schetsen.
Die zou ik gewoon negeren.

Wat mij betreft zou ik mijn mening geven en de zin verbouwen tot een duidelijke zin.

Dus vraagt iemand: vind je ook niet dat het weer goed is de laatste tijd??? geef ik als antwoord: Naar mijn mening is het weer best goed OF Mijn ervaring is dat het weer veel slechter is dan normaal voor de tijd van het jaar.

Maw je gaat gewoon voorbij aan de onduidelijkheid van de vraag.
amigo
13 jaar geleden
je hoeft niet te beginnen met ja of nee. dit zijn suggestieve zinnen.

je kan dus antwoorden: ik vind dat....., of ik denk dat.....
je kan ook vragen: en waarom zou ik dit moeten vinden?