Is 'een openstaande vacature' een tautologie? Want een vacature gaat altijd over een job die open staat, anders zou het geen vacature zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
16.6K

Antwoorden (6)

Je geeft het antwoord zelf. Het is een tautologie.
Zoals een oude grijsaard, een klein autootje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je voorbeelden zijn niet helemaal juist. Sommigen zijn op zeer jonge leeftijd al grijs. :)
Los daarvan is het geen tautologie maar een pleonasme. Daar zit verschil in. Zoek maar op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oud en grijsaard staan niet gelijk aan elkaar, en klein en autorootje ook niet.
jouw antwoord is onjuist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
pardon: autootje
Het is geen tautologie, hoewel je het inderdaad zou verwachten.
Bij vacatures wordt onderscheid gemaakt tussen: ontstane, openstaande en vervulde vacatures.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De min is niet van mij. Maar een ontstane en openstaande vacature, waar jij het over hebt, komt op het zelfde neer. een vervulde vacature is ingevuld. Dat is geen tautologie, dat is gewoon een eerder openstaande functie waarvoor iemand is gevonden die de boel gaat invullen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee Lavender.
Een ontstane vacature hoeft niet openstaand te zijn. Dus van mij krijgt dit antwoord wel een PLUS.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus een ontstane vacature is wellicht al ingevuld? Althans, volgens jouw redenatie? Dan is het toch geen vacature meer?
Klopt, je geeft het antwoord eigenlijk zelf al. Een openstaande vacature is een tautologie. Een vacature betekent gewoon dat er een functie beschikbaar is. De functie is nog open; men kan solliciteren.

Zodra de vacature is ingevuld doordat er iemand voor de betreffende functie is aangenomen, betreft het geen vacature meer: de vacature is verdwenen, de mogelijkheid om te solliciteren is voorbij. De vacature is gesloten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij geen min.
Maar jij hebt het over praktijkzaken. De vraag is naar de taalkwestie.
Niet naar "hoe het meestal gaat".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Taal en praktijk ontmoeten elkaar hier; vandaar ook de vraag en vandaar ook mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, Lavender, het is geen tautologie omdat het een pleonasme is. Een tautologie zijn 2 woorden die hetzelfde betekenen en elkaar versterken.
Bijv: enkel en alleen omdat....., hij is blij en gelukkig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een pleonasme wordt een eigenschap die noodzakelijk eigen is aan het genoemde ten overvloede in een bepaling uitgedrukt, al dan niet opzettelijk; En dat is dus niet het geval bij openstaande vacature.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben het met bessy eens. ik heb dit onder mijn nederlands uren geleerd (vorige week nog) van een nederlands docent, met exact hetzelfde voorbeeld.Bessy heeft dus volkomen gelijk.
Niet waar. Een vacature is niet altijd een openstaande job of betrekking.

Een vacature is:

A] Een opengevallen arbeidsplaats.

Meestal, maar niet perse:
Een arbeidsplaats waarvoor, binnen of buiten een onderneming of instelling, personeel wordt gezocht dat onmiddellijk of zo spoedig mogelijk geplaatst kan worden.
Dan spreek je van een openstaande vacature:
1) er is een plek.
2) er wordt gezocht naar vervulling.

Vacature is ook:

B] Niet vervulde betrekking.

Wij hadden bij het ministerie heel veel vacatures.
Maar dat waren zeker geen openstaande vacatures.
Dat waren weggevallen arbeidsplaatsen die niet
opgevuld mochten worden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Er moet dus onderscheid gemaakt worden tussen
" hoe het meestal in de praktijk gaat"
en
de taalkundige uitleg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe het in de praktijk gaat heeft niets te maken met een eventuele tautologie. Puur taalkundig is er wel degelijk sprake van een tautologie.
Cryofiel
12 jaar geleden
Wij hebben ook vacatures, in de zin dat we behoefte hebben aan extra medewerkers omdat er werk moet worden uitgevoerd dat nu blijft liggen. We hebben ook een aannamestop. Dat betekent dat we niemand zullen werven om de vacature in te vullen. Onze vacatures staan dus niet open.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus taalkundig betekent vacature niet het zelfde als een openstaande vacature.
Dus is het geen tautologie.
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat is precies wat ik wilde illustreren met mijn praktijkvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het geneuzel over het (misschien wat ongelukkig gekozen) voorbeeld van de vacature ,of die nou wel of niet open staat. Daar gaat het niet om.
Het gaat om de term tautologie. En die is niet goed. Het is een pleonasme.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Had ik door, Cryo.Oke, het is geen tautologie. Bessy: Maar het is dus ook geen pleonasme. In een pleonasme wordt een eigenschap die noodzakelijk eigen is aan het genoemde ten overvloede in een bepaling uitgedrukt. Openstaand is niet "Noodzakelijk eigen"
aan vacature.
Even wat toelichten: we hebben het hier over een pleonasme. Voorbeeld hiervan is witte sneeuw of omhoog stijgen. Een tautologie is het dubbel uitdrukken van hetzelfde: dubbel en dwars. Een vacature is een functieaanbod. Wanneer de beslissing voor een persoon is genomen, is de vacature vervuld. Het blijft nog steeds een vacature tot deze officieel wordt ingetrokken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja. dit is het derde argument, waar ik even niet op kon komen:
Zolang de procedure loopt is er wel degelijk een vacature. Maar geen openstaande vacature. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist. De kernvraag is of dit een tautologie is, en dat is niet het geval. Het is een pleonasme.
Het voorbeeld is misschien wat ongelukkig gekozen, daarover kun je van mening verschillen.
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7ish: dubbel en dwars is geen tautologie.
"dubbel" en "dwars" zijn niet dezelfde begrippen of denkbeelden. Openstaande vacature is dus geen tautologie,
maar het is ook geen pleonasme.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Momopoyolo: verkeerde voorbeeld. Pais en vree, Een en dezelfde zijn betere voorbeelden.
Eerst eens het verschil tussen 'tautologie' en 'pleonasme'';

Er is sprake van een pleonasme als we met het ene woord nog eens zeggen wat in een ander woord in de zin al opgesloten ligt.
Bij tautologie wordt het hele begrip twee keer uitgedrukt, bij pleonasme wordt slechts een deel van de begripsinhoud herhaald.
Pleonasme is bijv.
Een witte schimmel, een ronde cirkel,
bevroren ijs.

Tautologie houdt in dat je binnen een zin twee keer hetzelfde zegt door middel van verschillende woorden.
Je kunt het zien als een overbodige herhaling.
Tautologie is bijv.
Wie heeft het RECHT dat te MOGEN zeggen? Als je het 'recht' hebt, dan 'mag' het bij voorbaat, dus is 'mogen'overbodig.
Wij zijn GENOODZAAKT u te MOETEN ontslaan.Als je 'genoodzaakt' bent , 'moet' je automatisch.
Een tautologie wordt ook vaak gebruikt om iets te benadrukken;
Hoe je het ook wendt of keert.
Het is geheel en al te wijten aan...
We moeten paal en perk stellen aan...
Soms kom je het tegen in één woord; brokstuk, doeleinde.

Voor mijn gevoel is 'openstaande vacature' geen tautologie. Het woord openstaande is in dit geval een bijvoegelijk naamwoord omdat het iets zegt over de vacature. Een vacature is namelijk niet altijd openstaand en kan ook gesloten zijn, of wegbezuinigd of in behandeling of.... het is dus geen synoniem of overbodige herhaling. Strikt genomen, als je alleen het zinnetje zou moeten bepalen, zie ik het eerder als pleonasme omdat in het zinnetje twee woorden staan die in dit geval hetzelfde zijn nl. 'openstaande' en 'vacature'.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tot zover (Tautologie) het beste antwoord. dikke +. Ik zelf heb er ook over nagedacht.