Waar komt het gebruik "turven" vandaan?

Turven: het makkelijk tellen van aantallen .Vier streepjes horizontaal en de vijfde diagonaal.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
8.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik doe altijd 3 streepjes horizontaal en de 4e verticaal haha...onlogisch maar om de een of andere manier vind ik dat makkelijker..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
uhm...oeps...haha ik schreef het helemaal verkeerd...ik bedoelde: 3 streepjes verticaal en 1 streepje diagonaal

Het beste antwoord

Voor we konden tellen, hebben we eeuwenlang geturfd. Dat turven bestond in het kerven van streepjes in, bijvoorbeeld, een knook of stok. Met turven kan men wel controleren of een aantal onveranderd is gebleven, maar hoeveel dat aantal is, weet men niet. Eeuwenlang heeft men gedacht dat turven de enige mogelijkheid was om een hoeveelheid te controleren. Nog enkele eeuwen later telde men met vingers, neuzen, steentjes, bikkels, kraaltjes, etc., etc... Gewoon, omdat men die bij de hand had. De uitvinding die een einde maakte aan turven en neuzen tellen, danken we aan de Indiërs, die 2500 jaar geleden hebben begrepen dat je voor iedere hoeveelheid, ieder getal dus, een eigen symbooltje, een tekentje moet verzinnen. Zo ontstonden de cijfers 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 en 9. Omdat de Arabieren ze overgenomen en verbeterd hebben, noemen we ze nu niet de Indische maar de Arabische cijfers.

meer lezen:

http://wapedia.mobi/nl/Tellen?p=2
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het woord is afgeleid van turf omdat de blokjes daar enigszins op lijken. Ook is het mogelijk dat een dergelijke wijze van tellen werd gebruikt bij het tellen van een hoeveelheid turf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je knipt en plakt is het wel zo netjes om de bron te vermelden...deze tekst staat letterlijk op wikipedia.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tellen

staat heel stuk over de historie van turven.