Heb je in het nederlands ook onzijdige woorden?

Je kan namelijk de gum zeggen maar het gum kan ook. En er zijn meer van dit soort woorden waar je 'de' en 'het' allebei kan gebruiken.

Toegevoegd na 44 minuten:
Ik bedoel met onzijdige woorden woorden waar je beide lidwoorden voor kan zetten (de,het).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
4.3K

Antwoorden (10)

Het idee en de idee is allebei goed.
itsme
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat heeft verschillende betekenissen.
De idee is een filosofische term
Het idee is een denkbeeld http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/404/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou en? Dan is het wel een woord met 2 lidwoorden die allebei nog eens kunnen ook nog. Volgens mij is dit slechts één van de weinigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is ook geen kritiek of zo, maar een aanvulling
Als je 'het' gebruikt heet het woord onzijdig (om de verwarring uit de wereld te helpen).
Idee: je hoort vaak zowel de als het idee.

Toegevoegd na 2 minuten:
Want kan ook het want op een zeilschip en de want tegen de koude handen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De aanrecht, het aanrecht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is; het recht. en dus het aanrecht, volgens mij is de aanrecht niet goed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@natasjabastei: "aanrecht" is geen afgeleide vorm van "recht", maar van het woord "aanrechten"/"aanrichten". Een aanrecht was een tafel waar je van alles "aanrichtte". Zie http://etymologiebank.nl/trefwoord/aanrecht Diezelfde link vermeldt overigens dat "aanrecht" zowel mannelijk (de) als onzijdig (het) kan zijn. Wellicht door associatie met het verwante woord "gerecht". Oorspronkelijk was het dus blijkbaar zelfs "de aanrecht" (van "de aanrechttafel") en werd het later pas als onzijdig woord gebruikt. +1 dus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dankuwel
Voor onzijdig moet je gewoon het kunnen zetten. Heeft er dus niet mee te maken dat sommige woorden zowel de als het kan (wat ik hier boven zie)

Het huis
Het feest
Het schip
Het bed

Allemaal onzijdig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, in het nederlands zijn er ook onzijdige woorden.
maar niet elk woord waar je "het "voorzet word automatisch onzijdig.
HET gum,dat kan dus echt niet.het is ,DE gum,HET potlood.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan bij gum anders prima hoor, zie Van Dale: "gum de, het; m en o elastische gom waarmee men potloodschrift kan uitwissen" http://www.vandale.nl/vandale/zoekService.do?selectedDictionary=nn&selectedDictionaryName=Nederlands&searchQuery=gum
niko
13 jaar geleden
heb ik me dus vergist,gelukkig zijn er altijd mensen die opletten.
Het/de oppervlakte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amc
13 jaar geleden
Het is de oppervlakte. Ik vind 'het oppervlakte' erg raar klinken. Je kunt wel zeggen; de oppervlakte meting ofzo, maar dat heeft dan weer betrekking op de meting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan staat oppervlaktemeting ook aan elkaar. Van Dale zegt ook dat alleen "de' goed is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het oppervlak/de oppervlakte
de/het deksel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hele bekende inderdaad!
Er zijn best wel veel woorden die zowel 'de' als 'het' als lidwoord kunnen krijgen. Soms is dat mét, en soms zónder betekenisverschil. Bijvoorbeeld:
aas, affiche, bal, blik, bocht, bos, bot, cluster, deksel, doek, doolhof, duin, figuur, fret, gemaal, genie, hiaat, hof, idee, intermediair, jacht, kamp, kapitaal, klad, koppel, koraal, kwart, lek, lof, maal, matras, medicijn, mens, moer, mortier, omslag, pad, patroon, pleister, pond, portier, punt, rek, rijm, risico, rubber, scala, schap, slag, sloop, soort, spits, stempel, stift, stof, textiel, veer, want, was, weblog, wee, weer, wurm, zegel, en woorden die eindigen op -schap.

Er bestaan weinig regels voor het gebruik van 'de' of 'het'. Moedertaalsprekers leren ''vanzelf' welk lidwoord het juiste is, maar voor buitenlanders die Nederlands studeren is het voor het merendeel een kwestie van uit het hoofd leren.
Amadea
13 jaar geleden
Onzijdige woorden in het Nederlands zijn;
verkleinwoorden (meisje, tientje)
werkwoordstammen met voorvoegsel be-, ge- en ont-(raad)
namen van landen en steden.
zelfstandige naamwoorden waarvoor het lidwoord "het" geplaatst kan worden ( het schip, paard, dier enz)
Voorbeeld; de hengst is mannelijk, de merrie is vrouwelijk maar het paard is onzijdig want dit kan zowel een hengst als een merrie zijn.

Het feit dat men er zowel 'het' als 'de' voor zet, maakt ze niet onzijdig zoals jij bedoelt. Dat is een taalontwikkeling die ontstaat bij fout taalgebruik en die gewoon geïntegreerd raakt in het Nederlands.
Oorspronkelijk was het 'het gum(metje) omdat ze altijd klein waren en nog steeds niet groot zijn.
Een hele goede vind ik; Het mens dat daar loopt, terwijl de mens die daar loopt ook goed klinkt.

Ik twijfel echt wat de goede uitdrukking is want je hebt de man, de vrouw ( daarvan staat vast of ze mannelijk of vrouwelijk zijn) maar het kind daarvan weet je niet of het een jongen of meisje is, dat maakt het onzijdig. Dan zou het mens dit ook moeten zijn en toch vind ik 'de mens'lekkerder klinken.
amc
13 jaar geleden
amc
13 jaar geleden
Ja, op die manier wel, heb ik ook ergens.
Het ligt aan de context van de zin; "Het mens dat ontstond" klinkt weer meer 'natuurlijk'.:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou juist eerder zeggen dat de mens in een meer algemeen feit wordt gebruikt "de mens ontstond" (je zou ook de mensheid kunnen zeggen) "de persoon(nooit mens) die daar loopt" en als ik het mens gebruik bedoel ik een vreemde vrouw "daar heb je dat mens weer".
Er zijn een heleboel woorden in het Nederlands waar je zowel de als het voor kan zetten, en het leuke is dat ze dan een andere betekenis krijgen.

De aas (kaart in kaartspel)/ het aas (voer om mee te lokken)

de deel / het deel
de bos / het bos
de jacht / het jacht
de bal / het bal
de want / het want
de spits / het spits
de hof / het hof
de doek / het doek
de pad / het pad

en zo zijn er nog wel meerdere....