wat is het verschil tussen globaal lezen en oriënterend lezen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
39K

Het beste antwoord

Globaal lezen: Je leest de inleiding en het slot, en alle 1e en laatste zinnen van een alinea om achter de hoofdzaken te komen.
Oriënterend lezen: gebruik je als je snel wilt zien of een bepaalde tekst voor jou interessant of bruikbaar is. Met deze strategie kun je snel bepalen wat het onderwerp van het boek of de tekst is. (Je let op: titel, tekst op achterkant, inhoudsopgave, voorwoord en naam van schrijver).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MilouPetersen
een jaar geleden
Dank u wel voor deze informatie

Andere antwoorden (2)

Globaal is dat je de hoofdlijnen leest en oriënterend is dat je een Bertje leest waar de tekst over gaat. Wat in feite bijna hetzelfde is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Globaal lezen is gewoon kijken naar de titel en vlug een keer over de tekst kijken.

Oriënterend lezen is dat je globaal kijkt, maar dan kleine stukjes ervan gaat lezen.