Is dit een (recente) spelfout, of is hier wat anders aan de hand? (zie toelichting)

Ik kom de laatste tijd vaak tegen, dat woorden met -ch- worden gespeld, die eigenlijk met een -g- horen.
Bijv. Hij zecht dat hij moe is. (ipv hij zegt)
Dat licht eraan. (ipv dat ligt eraan)
Is dit gewoon een spelfout, of is het te vergelijken met -zo- schrijven als -zeau-?
(Dus het bewust fout spellen)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
60.9K
Kimath
13 jaar geleden
ik vind dit ook heel erg irritant, ik zie het ook vaak andersom, dat er staat egt ipv echt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien een stukje overcompensatie; in het voorbeeld van mensen die in chat bijvoorbeeld "tog" schrijven, dan denken ze misschien bij andere woorden: o nee! ch! Ook al is het in dat geval niet zo. ^^ Ik heb zelf ook wel eens licht/ligt verkeerd geschreven!

Het beste antwoord

Volgens mij is dit inderdaad een spelfout, en verwarren mensen 'ligt' en 'zegt' met woorden als 'licht' (van een lamp) en 'echt'. Ik las laatst een studie over d/t-fouten in werkwoorden (kan ik nu helaas niet meer terugvinden), waaruit bleek dat mensen de vorm kiezen die ze het vaakst zien. Het woord betaald/t bijvoorbeeld lees je het vaakst in de vorm 'ik heb betaald', en daarom schrijven mensen vaak ook 'hij betaald'. Zoiets is hier denk ik ook aan de hand; mensen hebben het woordbeeld dat een g-klank gevolgd door een t geschreven moet worden als '-cht'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

ik denk niet dat het bewust is maar dat mensen e niet bij nadenken hoe je het meot schrijven. Of omdat ze het makkelijker vinden ik schrijf toch ookaltijd als tog
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"zeau" is bewust, omdat het soms wel leuk er uit ziet.
Dat mensen een 'g' als 'ch' schrijven is omdat ze gewoonweg verkeerd spellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat het het in de woorden die je noemt een spelfout is. Wel schrijven mensen toch vaak met een g. Dat is vaak wel bewust. Ik denk dat het een beetje per persoon verschilt. Merk wel dat die woorden steeds vaker fout worden geschreven....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft inderdaad te maken met een spelfout en zeker niet recent. Dit gebeurt al zo lang en ik zie het nu ook steeds vaker, maar het was er al wel langer. Maar zeau lijkt me geen spelfout, dat is nog veel ingewikkelder dan gewoon zo schrijven. Dit moet dus ook haast wel met opzet geschreven zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit zijn egt spelfouten.
Grapje.

Het zijn volgens mij echte spelfouten omdat je soms snel reageren wilt en spelling vergeet of er niet meer bij nadenkt bovendien is spelling niet meer het belangrijkste in "social media " het gaat om de boodschap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat spelling niet meer belangrijk is, de boodschap wél, is voor mij als 'oudere jongere' moeilijk te verteren.. maar ja, taal is geen statisch begrip, anders schreven we poep nog steeds met lange oe.. ;-)
Maar dat -toch- en -echt- als -tog- en -egt- geschreven wordt, dat snap ik best.. Maar -ch- ipv -g- lijkt me nodeloos ingewikkeld..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou,ik ben zo'n oudere jongere ,en ik zit af en toe met gekromde tenen naar sms berichtjes van mijn kinderen te kijken en onze taal is inderdaad in beweging dat is duidelijk,maar je hebt wel gelijk dit niet bewust fout schrijven is,dit is gewoon - ik betrap mezelf er soms ook op- weinig oefening in schrijftaal. "g"en "ch" spreek je hetzelfde uit en het gemak of zo je wilt ongemak van de "spelling controle" geldt hier vaak ook.
Het is onvoldoende kennis van de taal. Als je zeau schrijft , weet je iets van de Franse uitspraak. Het stikt van de taalfouten , ook hier bij de vragen en antwoorden .Het licht aan het onderweis. Er wordt maar wat aangerotzooid op school . Ik vrees dat leraren tefeel met andere dingen bezig sijn . Maar neem nu 'ns je eigen toelichting . Jij schrijft: is dit GEWOON 'n spelfout . Waarom zeg je GEWOON ? Gewoon voegt NIETS toe aan de zin . Het is domme straattaal . Wat mankeert er aan de zin : "is dit een spelfout " , of : is dit soms 'n spelfout . Peter Timofeeff van het rtl weerbericht , gebruikt foor en nah de komma "gewoon" . Als je bij mei zou komen silliciteren , zou ik je NOOIT aannemen . Ik zou denken : die doet gewoon maar wat .Die doet gewoon wat iedereen doet . Je moet je onderscheiden , en niet de massa agterna lopen . Ik bedoel dit positief . Misschien help ik je gewoon in deze paar zinnen met je carriere .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ishotya,Weet je wat jouw naam betekent? Ik wel . Maar nu mijn reactie. Je hebt 'n hele goeie reactie gegeven . Als iets werkt , waar maak je je dan druk om .MAAR . . . . . ik vrees dat ik te idealistisch bezig ben hier . Ik heb maar EEN mogelijkheid om de vragensteller op het goede spoor te zetten . Misschien moet ik dat niet meer doen . Ik ga erover nadenken . Zal niet makkelijk zijn . Want ik mag niet denken van de dokter. Hij zei : dat beetje verstand wat je hebt moet je niet kapot maken ."n buitenlander zal nooit iets kwalijk genomen worden als hij foutjes maakt .Maar als je je best doet in het buitenland , gebeuren er wonderen . Ik heb 12 jaar in het buitenland gewoond , en heeeel goed m'n best gedaan . Daardoor zijn er ongelooflijk mooie dingen gebeurd. Bij verbaal vertalen speelt de uitspraak 'n GIGA rol . Dan moet je het accent op de uitspraak leggen . Mijn reactie wordt te lang . Als je meer info wilt , kan je me via "berichten " bovenin deze pagina bereiken . Egt waar !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Un plus omdat joe het folgens mei bei de rechte end heeft!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yann, bedoel : als je IN mei zou komen solliciteren??
Amadea
13 jaar geleden
@Yann: Als je deze spelling zou gebruiken in een sollicitatiebrief werd je niet eens op gesprek uitgenodigd...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt er niet veel van begrepen. Mijn antwoord is 'n voorbeeld van hoe je het NIET moet doen .Brabart heeft het onmiddellijk begrepen , vandaar zijn hele leuke reactie. Jij hebt nog 'n lange weg te gaan.Onbegrijpelijk hoe iemand de bedoeling van mijn schrijfwijze niet begrepen heeft !
veel komt volgens mij door SMS en chat, daar zie je de meest enge dingen voorbij komen. Mensen schrijven wat ze horen, en denken dat goed is. Een woord of twee is ook zo'n drama. En interpunctie staat niet meer in de vocabulaire van tegenwoordig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt helemaal deze schrijfstijl wordt vnl bij chatten, smsen gebruikt. Aangezien kinderen dagelijks voor de pc zitten, gaan ze zichzelf dit zo aanleren. Ondanks ze het op school toch anders leren! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jvm je hebt 'n dikke duim verdiend met je enorm goede antwoord . Kathlyn , jij houdt hem tegoed. Ik heb ook 'n goede reactie van Ishotya gekregen . Maar haar naam betekent : I shot you . 'n voorbeeld van hetgeen jij zegt .
rose
13 jaar geleden
De meest enge dingen zijn ook vaak de engste dingen...