Wat is utopie, utopische samenleving?

Ik lees het wel eens, maar weet niet precies wat het is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
6.3K

Het beste antwoord

Utopie is een verzonnen wereld, en volgens velen 'de perfecte wereld'.
Een wereld zonder oorlog, geen honger, de perfecte wereld dus.
Iedereen kan een andere mening hebben over een utopische samenleving.

Wikipedia:
Utopie is een moeilijk te definiëren literaire en filosofische term die men tegenwoordig wel onmogelijke werkelijkheid noemt. Het tegengestelde van een utopie is een dystopie (anti-utopie).

Het woord utopie werd voor het eerst gebruikt in het boek Utopia van Sir Thomas More. De term komt uit het Grieks en speelt in op de ambiguïteit tussen u-topos (met u als negatie, dus een niet bestaande plaats) en eu-topos (met eu als het goede, dus een gelukkige samenleving). Over deze samenleving wordt door een reiziger verteld. Alle huizen zijn er hetzelfde en alle straten zijn 6 meter breed. De ziekenhuizen zijn zó goed dat zieken er heel graag willen worden opgenomen. Man en vrouw worden streng gestraft als ze op de huwelijksdag geen maagd meer zijn. Maar ze moeten elkaar voor de plechtigheid wel naakt zien, zodat beiden weten waar ze aan toe zijn. Hierdoor staat het woord utopie voor een onmogelijk ideaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je eigen wereld creëren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een beetje vrij aanvullend op de Nederlandstalige wiki.

Beknopt gezegd is een utopie een 'ideale samenleving', waarin alles perfect georganiseerd is, perfect verloopt en iedereen in zekere zin gelukkig is. Het tegenovergestelde ervan is een 'dystopie' zoals ze voorkomen in de literaire klassiekers 1984 van George Orwell en Brave New World van Aldous Huxley.

Meer algemeen wordt het woord 'utopie' gebruikt om een toestand of situatie aan te duiden die zó goed is, dat ze onmogelijk is om te bereiken. In het Nederlands wordt het dan ook vaak overdrachtelijk gebruikt: "dat is een utopie" met vrij geïnterpreteerde betekenis: "verwacht het maar niet, zo (goed) zal het nooit kunnen zijn/worden".

Als je het Engels beheerst, kan ik de Engelstalige pagina eerder aanraden voor meer achtergrondinformatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een utopie is een niet te verwezenlijken ideaal. Het hoeft niet alleen betrekking te hebben op de ideale wereld of samenleving, maar kan ook dichter bij huis. Je wilt bijvoorbeeld graag de ideale baan, in een prachtig warm land, waarbij je zo min mogelijk hoeft te werken. Dat is (haast) niet te verwezelijken en dus een utopie.
Of je wilt een hele mooie, intelligente partner, waarmee je nooit ruzie hebt, 4 prachtige kinderen die nooit lastig zijn en die alles doen wat jij zegt. Ook dat is een utopie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dromen er van mag altijd ;-) +