Het heeft heel veel raakvlakken, maar er zit een klein verschil tussen.

Een obsessie is iets dat van jezelf móet. Je móet b.v. telkens je handen wassen, of je móet b.v. de hele dag calorieën tellen. Je hersenen vertellen je dat je iets móet doen.

Een verslaving is het afhankelijk zijn van een product of handeling. Je bent gokverslaafd, drugsverslaafd, alcoholverslaafd enz. Je lichaam en geest vragen erom, terwijl je dat zelf misschien helemaal niet (meer) wilt.

Vaak leidt een obsessie tot een verslaving en andersom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, bij obsessie is sprake van drang vanuit de persoon. Bij verslaving is veelal het product de veroorzaker. Uitzondering is gokverslaving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij zowel een obsessie als een verslaving ben je min of meer afhankelijk van datgene. Je kunt niet zonder.
Je kunt voor alles een obsessie creeeren. Pas wanneer de obsessie een negatief component met zich meedraagt noem je het een verslaving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een obsessie is een soort dwanneurose. Je bent vaak geobsedeerd door bepaalde dingen, handelingen of objecten, en handelt hierbij dwangmatig. Een obsessie kan iedereen overkomen/krijgen. Je kunt geobsedeerd zijn van iets of iemand.

http://www.psyq.nl/Service/Begrippenlijst/obsessie

Ergens aan verslaafd zijn, heeft vaak met drugs en andere genotsmiddelen, sex of bijvoorbeeld gokken te maken. Alhoewel sommigen beweren verslaafd te kunnen zijn aan een persoon....

Bij genotsmiddelen, maak je zelf een bewuste keuze als je er aan begint, waar je later geen controle meer over hebt, en er ook nog eens lichamelijk afhankelijk van kunt worden. Bij een obsessie maak je geen keuze, dit kan je gewoon krijgen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Verslaving

Hopelijk heb je wat aan de uitleg.