Is 'Bobline' een algemeen bekend begrip?

nav een discussie deze vraag.

Toegevoegd na 12 minuten:
Het kan ook zijn dat het wegens een spelfout gespeld moet worden als 'boblijn'.

Toegevoegd na 4 dagen:
Kan natuurlijk geen 'beste' antwoord geven aangezien de vraag was of het algemeen bekend was; dat is af te leiden aan jullie antwoorden. Het antwoord is dus 'ja'.

Bedankt voor de antwoorden;)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
2.8K

Antwoorden (5)

Ik ken alleen de boblijn als haarmodel bij de kapper. Bobline zegt mijn niks, terwijl ik een zeer grote woordenschat bezit. Dus het is geen algemeen bekend begrip.

Toegevoegd na 44 seconden:
mijn = mij
Plaatje bij antwoord
Amadea
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Vrouwen zullen de boblijn eerder kennen dan mannen, dus kan het zijn dat jij het daarom niet kent. Met woordenschat bedoel ik dat het niet zo vaak gebeurt dat iemand een woord gebruikt wat ik niet ken. 'Hebben' of 'beschikken over' heeft dezelfde betekenis.
Excusis is geen Nederlands. Excuus is het enkelvoud en excuses zijn dat in het meervoud.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En bovendien klopt het antwoord en het plaatje ook, dus hoort een een Plus: +
Bobline en boblijn mogen beide en ik ga er dan ook vanuit dat je de haardracht bedoelt. Dan is het wel een algemeen bekend begrip.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een bobline is de naam van een kort kapsel die geknipt is met een lengte op kinhoogte. Dus eigenlijk precies rondom het hoofd. Hoe en op welke manier het geknipt wordt maakt niet uit.

Het is dus een algemeen bekend begrip, net als een "pony" knippen, en andere algemene namen voor kapsels die jij of de kapper gebruikt als je wilt uitleggen hoe je haar geknipt moet worden.

Wel zo handig. Als je vraagt om een bloempot kapsel, geschoren,een "haags" matje, of een "britney spears" of alleen de puntjes snappen ze het in elk geval. Aan de kapper om het kapsel bij naam te noemen, want er bestaan van 1 kapsel vele, vele varianten.

Toegevoegd na 3 minuten:
heb de vorige link verwijderd, hierbij het voorbeeld waar ik op doelde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik denk het wel als je onderstaande tekst leest.
De Bob-lijn is een modestijl die van tijd tot tijd opduikt. ‘Uitvinder’ van de Bob is Irene Castle, een beroemde Amerikaanse danseres. Spelden die Irene’s lange haar in bedwang moesten houden, vlogen als projectielen het publiek in bij heftige dansbewegingen. Kort, recht geknipt haar loste dit probleem op. Met deze revolutionaire en moedige actie is in 1915 de Castle Bob-lijn geboren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
leuk om te weten. +
Ja hoor, dit is algemeen bekend. Een klassieke bob is het haar bot geknipt op kinlengte, al dan niet met pony. Tegenwoordig zijn er veel variaties op waarbij het wat minder streng is (in laagjes in plaats van bot geknipt) of wat langer of korter. Maar het gaat allemaal terug op die klassieke bob.

Toegevoegd na 5 minuten:
Overigens: ik heb er wel wat foto's bijgezocht, maar ik hoefde inderdaad niet op te zoeken wat een bob is. Het is een echte klassieker die vrijwel iedere vrouw wel kent, net als bijvoorbeeld het pagekopje of de pixie cut.