Waarom heet Nederland in het buitenland dan THE netherlands en dan weer Pay Bas

In enkele gevallen worden er verschillende namen gegeven aan ons landje. Waarom

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
22.7K

Het beste antwoord

Omdat het 'de lage landen' is.. Het is ook les pays bas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Les Pays Bas is Frans, The Netherlands is Engels.

Daarnaast mag ook nog de naam Holland gebruikt worden als men in het buitenland ons land wil aanduiden.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Nederland is afgeleid van 'de Nederlanden' oftwel 'de Lage landen'. Het meervoud is in onze taal inmiddels verdwenen. In de vertaling naar bijvoorbeeld het Engels of Frans is dit oorspronkelijke meervoud dus nog wel zichtbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt omdat Nederland vroeger (én nog steeds) officieel het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden heet.

Het Koninkrijk der Nederlanden is een soevereine staat bestaande uit vier landen: het grotendeels in West-Europa gelegen Nederland en de in het Caraïbische gebied gelegen landen Aruba, Curaçao en Sint Maarten. De gebieden worden omschreven als landen en zijn gelijkwaardige onderdelen van het grondgebied van het Koninkrijk. De staatkundige positie van de landen is echter verschillend. De Caraïbische gebiedsdelen zijn door het Statuut voor het Koninkrijk der Nederlanden, sinds 1954 het leidende document voor het Koninkrijk, autonoom maar beslissen ook mee over door het Statuut benoemde Koninkrijksaangelegenheden, voor zover die aangelegenheden de beide gebieden raken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Koninkrijk_der_Nederlanden

De eilanden Bonaire, Sint Eustatius en Saba maken als bijzondere gemeenten deel uit van het land.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederland.

Het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden is de in de geschiedschrijving gangbare term voor het Koninkrijk der Nederlanden van 1815 tot 1830, de periode waarin het huidige Nederland en België één staat vormden onder koning Willem I. Het groothertogdom Luxemburg, dat is het huidige groothertogdom Luxemburg en de Belgische provincie Luxemburg, was door een personele unie verbonden met het koninkrijk. Aanvankelijk, tot aan de inhuldiging van erfprins Willem-Frederik van Oranje-Nassau als koning Willem I heette de staat het Soeverein Vorstendom der Verenigde Nederlanden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Verenigd_Koninkrijk_der_Nederlanden

Vandaar "the Nederlands".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De benaming Nederland duidt op het onderscheiden van dit land ten op zicht van hoger gelegen landen.
Vrijwel alle benamingen van Nederland duiden op de laagte en zijn min of meer inwisselbaar
Kijk maar naar deze benamingen:
-Nederland
-Netherland
-de lage landen
-le Pay Bas
-Paisos Bajos
-Niederlande
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Paesi Bassi, in 't Italiaans.
Nederland is bezet geweest door Frankrijk .In zuid Nederland is het lange tijd "bon ton " geweest om Frans te spreken .In alle voormalige Franse kolonies dit toujours Pays Bas . In de rest van de wereld dikwijls Holland . In de V.S. zijn meerdere plaatsen die New Holland heten . t.w. Illinois , Ohio , South Dakota , Pennsylvanya etc. Ook in Afrika en Zd. Amerika zijn plaatsen die Holland of Olanda heten . Eeuwen geleden sprak men van De Nederlanden . Vandaar nog het gebruik van The Netherlands .

Toegevoegd na 2 minuten:
voor dit moet on staan