wat is er precies veranderd qua taalgebruik door de jaren heen op tv (met name journaal)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.2K

Antwoorden (1)

Daar is een heel boek over geschreven, dus dat kan ik hier het beste maar aanraden om te lezen:
Veertig jaar Journaal, veertig jaar taal.
Auteurs: P.G.J. van Sterkenburg & M.C. van den Toorn.
In deze publicatie, verschenen t.g.v. het veertigjarig bestaan van het NOS-journaal, wordt ingegaan op veranderingen in de Nederlandse taal zoals die zich hebben aangediend via het Journaal. Er zijn tien hoofdstukken. De eerste drie - die twee-derde van het boek beslaan - zijn achtereenvolgens gewijd aan het Journaal als doorgeefluik van nieuwe woorden, aan veranderingen op diverse taalkundige niveaus, en aan veranderingen in de woordenschat. Korter zijn de hoofdstukken over stijl, de taal van de presentator, begroetings- en afscheidswoorden, buitenlandse invloeden en taaleconomie. Besloten wordt met lijsten van de meest frequente woorden en een verantwoording en bibliografie. Kijkers van het Journaal met belangstelling voor (veranderingen in) de Nederlands taal, zullen deze uitgave weten te waarderen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Uitgever: Den Haag, SDU Uitgeverij, 1997.
ISBN: 90-12-08349-4
Bronnen:
Amadea