Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Dus zodoende kan je vervangen door: dus vandaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vraag is: wat betekent dus zodoende. Vandaar mijn antwoord.
Wat je ermee bedoelt: iemand vertelt je iets / legt je iets uit bijvoorbeeld, en bevestigt met "dus zodoende" zijn/haar verhaal.
Dus zodoende / vandaar als: dat is de rede waarom ik je dit heb verteld of heb uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan!

Andere antwoorden (5)

Synoniemen ervoor:

aldus, bijgevolg, dan, derhalve, dientengevolge, ergo, zo,

Bijv.: Zodoende dient te worden geconcludeerd dat...

Het is een signaalwoord die conclusie aangeeft. Je zou het kunnen vervangen door daarom.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonder context betekent het niks; ik kan niet naar een willekeurig persoon op straat lopen en zeggen: 'dus, zodoende.' Ik zal je een voorbeeld geven:

Piet: "Ha Jan, hoe ben je aan dat litteken in je gezicht gekomen?"
Jan: "Nou, ik ging de hond van de buren uitlaten. Normaal is dat beest hartstikke lief, maar toen hij een kat zag werd-ie woest. Ik boog voorover om hem te sussen: dat had ik niet moeten doen, hij beet mij in het gezicht. Dus, zodoende.

In deze context betekent 'Dus, zodoende' dus:
'Dus zodoende ben ik aan dit litteken gekomen.'
Of in vrijere vertaling:
'Dus door dit voorval / op deze manier / zo heb ik dit litteken in mijn gezicht gekregen.'
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus 'zo gezegd'
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
" Dus Daarom"
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soort stopwoordje omdat de verteller niet meer weet wat hij verder moet zeggen.Na het hele verhaal waarom iets gebeurd, gedaan is of gaat komen: "dus zodoende", verhaal afgelopen
(Lees meer...)
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding