Zijn er meer talen, behalve het Engels, waar de "Engelse r" gebruikelijk is?

Toegevoegd na 4 dagen:
Iedereen bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het Goois?

Antwoorden (7)

Het Amerikaans.

Lijkt veel op het Engels, maar is het toch niet helemaal.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zet een Engelsman en een Amerikaan samen in een ruimte. Ze zullen elkaar veelal best begrijpen, maar er zitten toch verschillen in de taal en het taalgebruik.
Misverstanden kunnen zo makkelijk ontstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Nederland bestaan dialecten waar een dergelijke R gebruikt wordt; bijvoorbeeld in Leiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen taal, maar dialect: de Gooise "rjjjjj".
Steeds vaker te horen in de Nederlandse media.
Wel een taal: het Chinees. In die taal zeggen ze zoiets als "gullan ren" (hollands volk) om nederlanders aan te duiden. Die "r" klinkt net als de Engelse "r".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jawel, de klank komt onder andere voor in de volgende talen:

Armeens (oostelijk)
Duits
Nederlands
Portugees (Brazilië)
Spaans
Viëtnamees

Bron en meer lezen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Alveolar_approximant

(RJ)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn buren komen uit India.
Daar hoor ik het ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook in het Zweeds (maar niet in het Deens, dat er op andere punten veel op lijkt) spreekt men met een tong-R

Toegevoegd na 26 minuten:
Met @Conan ben ik het niet eens dat er makkelijk misverstanden kunnen ontstaan: het zijn voor een deel uitspraak-verschillen en zowel Engelsen als Amerikanen begrijpen zowel wat een "sidewalk" is al wat een "pavement" is.
@deBibliotheek zegt dat in het Duits de tong-R wordt gebruikt, maar ik heb de tegengestelkde ervaring, zelfs zozeer dat een van mijn leerlingen (van Duitse komaf) de Zweedse ton-R maar niet kan aanleren - ook niet met mijn logopedie-trucjes daarvoor. Wellicht ziet diegene op een andere regio van Duitsland
Van het Armeens heb ik geen verstand.
Van het Zweeds kn ik toevoegen dat er mensen zijn die een "skorrande R" hebben en in de zuidelijke provincie Skåne (vlakbij Denemarken) spreekt men ook veelal met een keel-R.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in sommige dialecten van nederland os gewoon in amerika en de vs.