Waarom zeggen sommige mensen 'Gristus' en andere mensen 'Kristus'?

Natuurlijk gewoon geschreven als Christus, maar om de uitspraak duidelijk te maken op deze manier geschreven. Ik erger me er ontzettend aan als mensen 'Gristus' zeggen... Maar wat is nu de oorspronkelijke uitspraak? Volgens mij 'Kristus' toch? En waarom spreekt dan niet iedereen het op dezelfde manier uit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
7.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb eerlijk gezegd nog nooit iemand Gristus horen zeggen.
ItisILeClerc
13 jaar geleden
De meeste Protestanten zeggen gristus.
Annswers
13 jaar geleden
Waarom erger je daar aan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ik het idee heb dat het een verkeerde uitspraak is. Ik vind het niet kloppend/logisch klinken. Maar omdat ik niet zeker weet of het fout is, vraag ik het hier. ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik erger me aan mensen die één lezen als er 'een' (un) staat en aan mensen die 'je wilt' zeggen of 'homosueel'. Mijn moeder hoort altijd als mensen 'ehuu' inlassen in hun spreektaal... Maar het helpt helemaal niet. Ik vind het een goede vraag. Het heeft vast iets te maken met de Griekse herkomst.
ItisILeClerc
13 jaar geleden
'je wilt' is correct Nederlands.
Annswers
13 jaar geleden
Kun je een vb geven van foute zin met 'je wilt' dirk?

Het beste antwoord

Christus komt niet uit het Grieks, maar uit het Latijn. Het is wel uit het Grieks overgenomen, maar daar was het "Christos", waar de ch inderdaad ongeveer als onze ch wordt uitgesproken. In het Latijn echter, bestond die klank niet en sprak men (oorspronkelijk) de c uit als k, dus vandaar Kristus.

Gristus is een vorm van hypercorrectie die later is ontstaan, nadat kennis van het Grieks in een bredere, maar minder goed geïnformeerde kring is toegenomen. Zij koppelen dus een Grieks-gebaseerde uitspraak aan een Latijnse schrijfwijze. Onjuist, als je het mij vraagt.

Toegevoegd na 8 minuten:
Overigens, als je echt pietluttig wilt worden over uitspraak, zeg iets als "gristos" (op z'n Grieks), of "kristoes" (op z'n Latijns).

Maar wat doet het er eigenlijk toe. Het is maar een titel en titels klinken nu eenmaal per taal verschillend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ goed onderbouwd en volgens mij correct antwoord!

Andere antwoorden (8)

In het Nederlands spreek je 'ch' uit als 'g' (chloor, belachelijk). Dus als je het op z'n Nederlands uitspreekt hoor je het op die manier.
Christus komt uit een andere taal. Dus vandaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand die Chris heet noemen we ook niet gris.
Dus ik ga voor de uitspraak met de k klank.
Maar ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is, dus als je om je heen die met de g klank hoort zal je dat kopiëren zoals dat ook zo is met koningin de een zegt koning-in de ander koning-gin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Of konisjin.
De uitspraak Gristus komt uit het Grieks. De letters 'ch' staan voor de klank van de chi, die ongeveer als de 'ch' in 'lach' worden uitgesproken. Maar uitspraak in het Nederlands is niet hetzelfde, wij spreken de 'ch' meestal uit als 'g', maar als er een 'r' volgt, wordt het een 'k'. De uitspraak 'Gristus' is dus historisch, de uitspraak 'Kristus' is dus moderner.

Niet zo lang geleden was er ook al een vraag over de uitspraak 'terapuit' voor 'therapeut'. Dat komt ook uit het Grieks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vroeg mij dit laatst ook af en ik heb toen gewoon een duidelijk antwoord gekregen:
De protesten gebruiken de g-klank en de katholieken de k-klank.
Dat is dus waarom niet iedereen hetzelfde zegt. :) hopelij heb je er wat aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is niet waar, ik ben protestant (PKN) en bij ons is het Kristus. Ik heb het idee dat het in streng protestante kringen wel Gristus is, maar dat weet ik niet zeker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben enorm protestant/zwarte kous refo opgevoed, nu een overtuigd atheist, en ik heet echt Kristel, en in "mijn" kerk is altijd gesproken over Kristus.
Diegene die over gristus spreken hebben gewoon een splaakgeblek.....
Mensen die Gristelijk zijn zeggen meestal Gristus. Andersdenkenden zeggen gewoon Kristus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik erger me er ook aan, te meer omdat ik het gevoel heb dat het beledigend of in ieder geval laatdunkend wordt bedoeld. Dit om dat als men gristus schrijft er meestal een sneer naar de gelovigen achter aan komt. Uiteraard is dit mijn eigen gevoel en kan ik het niet echt bewijzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb dat nooit gehoord. Gisteren sprak de nieuwslezer op tv Hawaï ook verkeerd uit en accessoires wordt ook vaak fout uitgesproken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
net zoals munitie steevast wordt uitgesproken als minutie, ook op het journaal :)
Ben ik even blij dat ik Kriz met een K heet en niet met Ch (wat overigens het meest voorkomend is)

Dat maakt het allemaal wel even makkelijker.

In Belgie is de naam Kristel een normale spelling, In nederland is Christel meer gebruikt.
Maar niemand zegt Gristel.......