Kan u ook meervoud zijn? Dan heb ik het over zinnen als Heren, wind u niet op.

Het lijkt goed Nederlands voor mij maar dit heb ik op school nog nooit gehad.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
15.6K

Antwoorden (5)

U blijft altijd u
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee u kan niet gebruikt worden in een meervoudsvorm. Heren is een groep personen, dan gebruik je wel enkelvoud. Voorbeeld: De politie gaat, Mensen met de leeftijd van 65-jaar en ouder GAAT u alstublieft zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
u blijft u in het meervoud dat blijft het zelfde. maar wil je een groep oude mensen omschrijven wordt het "zij"(in het passief) zoals zij lopen kan slaan op alle leeftijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
U als persoonlijk voornaamwoord wordt gebruikt bij:

1.tweede persoon enkelvoud formeell (nominatief, datief en accusatief)
2.tweede persoon meervoud formeel (nominatief, datief en accusatief)
3.tweede persoon datief en accusatief van gij

Dus voor de 1e persoon gebruiken we
ik / mij : wij /ons

En voor voor de 2e persoon (formeel) gebruiken we
u / u : u / u
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je voor een zaal staat en je spreekt het publiek toe: Graag wil ik Uwijzen op....
Ik ga U nu uitleggen dat..
Ik hoop dat U het interessant heeft gevonden...

Dan is U voor meervoud.