welke woordsoort is 'met' in de uitdrukking patatje met?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

Je kunt zeggen "een patatje met". Patatje met is in zijn geheel een zelfstandig naamwoord. Je kunt immers ook zeggen: het kleine patatje met. Met is hier dus een onderdeel van een zelfstandig naamwoord.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een bijvoeglijk naamwoord gok ik dan toch op, want het zegt iets over het patatje.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
bijvoegelijk voorzetselnaamwoord
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
"Soort" van luiheid om mayonaise uit te spreken?

(toegegeven, Nederlands was nooit m'n sterkste kant:)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Om er even vanuit te gaan dat "patatje met" een correcte zin is wat het duidelijk niet is.

Dan zou het een bijwoord zijn. Dit omdat het niets zegt over de patat. Ook al klinkt het wel alsof je een patatje met wil. Maar deze zin is zo krom dat het niets anders kan zijn dan een bijwoord. Er zit en geen werkwoord en geen onderwerp in de zin. Patatje is een zelfstandig naamwoord. En het is niet zo dat het patatje met is, taal technisch gezien wel maar in het echt niet want met is niets.