Hoe is het arabisch ontstaan en wie of wat bepaalde dat het niet van links naar rechts, maar van rechts naar links gelezen en geschreven moest worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
7.8K

Het beste antwoord

De oorsprong van de taal ligt op het Arabische Schiereiland, nog voor de islam daar zijn intrede deed. Het oorspronkelijke Arabisch kende slechts 17 letters voor meer dan 17 klanken en geen mogelijkheid tot weergave van korte klinkers. Als men dat nu bekijkt, zijn er 28 letters in hun alfabet. Mede daardoor was het lezen van geschreven tekst moeilijk en gaf het aanleiding tot verschillende interpretaties. Om dit probleem te beperken heeft men het alfabet uitgebreid met extra letters. Dit is nog goed te zien in een aantal letterparen waar de toegevoegde letter bv een extra puntje heeft, bijvoorbeeld het paar ر (ra) en ز (zain). Eveneens had men in het oud-Arabisch de diakritische tekens niet, die men bijvoorbeeld in de Koran gebruikt om de korte klinkers aan te geven teneinde de betekenis ondubbelzinnig te maken. Wat de Koran betreft, is er dus op sommige plaatsen sprake van een interpretatie van de oorspronkelijke tekst met 17 symbolen naar de huidige tekst met het volledige alfabet en de diakritische tekens.

Toegevoegd na 1 minuut:
Via de link kun je er meer over lezen. geeft echter geen info over de kwestie van rechts naar links schrijven en lezen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Via de link kun je er meer over lezen. geeft echter geen info over de kwestie van rechts naar links schrijven en lezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat interessant, bedankt voor je uitleg! En dan zeggen ze dat het Nederlands 1 van de moeilijkste talen ter wereld is... pff!!

Andere antwoorden (1)

Hoe het Arabisch ontstaan is weet ik niet. Net als alle talen denk ik. Opvallend is wel dat er een 'klassiek Arabisch' is, dat vooral dient als schrijftaal. Zo'n klassieke taal is bijv. Latijn. Dat betekent denk ik dat de taal en cultuur zich heel ver en verfijnd ontwikkeld heeft.

Dat je de taal van rechts naar links moet lezen komt denk ik omdat die op die manier is geschreven :-)

Waarom dat zo is? Dat lijkt me toeval. De eerste probeerselen van de taal werden zo opgesteld en na verloop van tijd werd dat de norm.

Over de hele wereld zie je dat talen in in zes richtingen werden opgeschreven:
links naar rechts
rechts naar links
boven naar onder / links beginnen
boven naar onder / rechts beginnen
onder naar boven / links beginnen
onder naar boven / rechts beginnen
Er zijn zelfs schriften waarbij de zinnen achter elkaar doorlopen: van rechts naar links en dan de volgende regel terug van links naar rechts.

Dit staat in het boek 'Het Raadsel van Linkshandigheid' van Rik Smits. Er zijn mensen die denken dat rechts-links schrift onnatuurlijk is omdat mensen 'nu eenmaal' rechts zijn. Maar dat is weer en heel ander onderwerp.