Verschil in betekenis tussen leraar, docent, onderwijzer?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Leraar is meer algemeen, net als meester. Een profeet is ook een leraar en en je kan in je leven ook een meester kiezen om je de weg te wijzen. Wel een leraar maar geen docent. Docent wordt gebruikt voor leraren die aan grote groepen studenten lesgeeft. Ook in het voortgezet onderwijs maar volgens mij is dat van de laatste tijd (noemde je op de HBS leraren docenten? of was dat extra deftig?). Elke docent is een leraar maar niet elke leraar is dus een docent. Een onderwijzer is - vind ik - een beetje ouderwets. Raar woord ook ‘onder - wijzen’. Ik hoor vaker de term leerkracht in het basis- en voortgezet onderwijs. Ook deze mensen kan je best leraren noemen - of leraressen. Meesters en juffen kan ook nog. maar ‘meester’ klinkt toch anders dan ‘leer’ meester in de eerste alinea. Als je tegen een docent meester zegt, zal die dat niet zien als een compliment. Helemaal duidelijk wordt het verschil in woordgebruik dus niet. En dat er zoveel woorden voor zijn, betekent dat het een belangrijk begrip is voor de mens (of is dit typisch Nederlands?)

leraar en docent zijn synoniem, hetzelfde dus. onderwijzer wordt gebruikt voor een leraar in de onderbouw.

Geen verschil. Alleen overeenkomst. Staan allemaal voor de klas.

is allemaal een pot nat ze dragen allemaal van uit hun beroep kennis over aan leerlingen

Onderwijzer ben je als je voor de klas staat in het basisonderwijs. Leraar en docent wordt gebruikt op het middelbaaronderwijs.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100