Waar komt de term 'blauw' vandaan bij bijv. blauwe hap?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
55.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blauwe hap? nooit van gehoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blauwe hap is indonesisch eten (bami/nasi)

Antwoorden (5)

Volgens mij omdat men "niet" wil discrimineren en het zo "netter" houdt. Maar zeker weten doe ik dit ook niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De blauwe hap wordt geserveerd aan mariniers en die dragen bij formele gelegenheden een blauw uniform.
13 jaar geleden
De term komt uit Indië waar onze jongens in die tijd gezeten hebben. Daar kregen ze eten dat in de eetzalen werd bereid.

De borden en de schorten van de koks werden gewassen in hetzelfde water. Hierdoor werden de borden blauw en ontstond de term "blauwe hap".

De term is dus niet, zoals veel mensen denken, een hint richting de huidskleur van anderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Blauwe' , BETEKENIS & DEFINITIE :
Indo(-Europeaan); iemand van Indonesische afkomst. Destijds in Ned.-Indië meestal door volbloed Hollanders of totoks gebruikt. Soms ook binnen de indo-groep om een indo met wat te veel verbeelding op zijn nummer te zetten. Vaak wordt er een specificatie aan toegevoegd: blauwe trekhonden sloeg op lagere indo-ambtenaren, terwijl met blauwe bloedhonden lagere indo-militairen bedoeld werden. Salleveldt (1980) geeft bij blauw als uitleg: ‘Indisch-Nederlands. Wat moet zo’n totok nou met een blauw grietje?’ Bij de marine is blauwe piel een scheldwoord voor iemand van Indonesische afkomst. Blauwe hap is Indisch eten, nasi, in het bijzonder de rijsttafel. De term raakte in zwang in de periode 1945-1950, toen de Nederlandse krijgsmacht in Nederlands-Indië present was. Een synoniem voor blauwe is plopper.
5 jaar geleden
lauwe jongen is een term die komt uit de marine historie zo werden de Molukkers/en mensen van gemengd Nederlands-Indonesische komaf bedoeld .Bij navraag bij oud Marine mensen en oud KNIL militairen leden is de meest vertelde optie die van het water waarin je de rijst kookt wordt blauwachtig van kleur dus vandaar de term blauwe.Grappig maar blauwe jongen is dus wel een geuzen naam geworden .Er doen uiteraard nog meer verhalen de ronde .Blauwe hap staat bij de marine ook voor Indonesische keuken die traditioneel op het menu van de de marine voorkomt.Grappig maar wel een stukje cultuur