Hoe komt het dat jongeren vaak "me" schrijven als ze "m'n" of "mijn" bedoelen?

Ik zie steeds vaker dat mensen "me fiets" of "me boek" schrijven als ze "m'n fiets" of "mijn boek" bedoelen. Het lijkt onder jongeren veel meer voor te komen. Is dat zo en hoe komt dit?

Toegevoegd na 40 minuten:
En zijn ze het zich bewust dat het feit dat het fout is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
2.3K
Kimath
13 jaar geleden
Ik vind het ook erg irritant, ziet er echt stom uit :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het valt in de categorie hun/hen en als/dan waar ik me ook nog steeds aan stoor, maar deze is tenminste nog niet zo geaccepteerd geraakt... Het is vooral de luiheid, maar mn is net zo lang...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet je ook niet overal aan ergeren. Er zijn wel ergere dingen te bedenken. Als "ze" later groot en wijs zijn, zullen ze het ook goed gaan schrijven en zich gaan ergeren aan alle jongelui die het fout doen.
Alsof je niet genoeg andere dingen hebt om je zorgen over te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet alleen jongeren, helaas. Ik moet tot mijn schaamte bekennen dat ook veel vrouwen (vreemd genoeg vooral vrouwen) van MIJN leeftijd zich hieraan schuldig maken. Te weinig feeling met geschreven taal, vrees ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik erger me niet zozeer aan fouten (hooguit aan mijn eigen ;-)). Ik erger me er echter wel aan als mensen structureel laks, lui en respectloos met hun taal omgaan. Dan kan ik niet altijd de verleiding weerstaan om met hetzelfde respect te reageren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je spelfouten ook niet moet zien als uitingen van disrespect.

Het beste antwoord

Volgens mij is het begonnen uit gemakzucht en ook nog eens over komen waaien uit de spreektaal. Inderdaad, zoals in eerdere antwoorden is genoemd: het is korter en makkelijker. In de spreektaal is ‘m’n’ langzaam veranderd in ‘me’. “Ik spring op m’n fiets” is tegenwoordig veelal veranderd in “Ik spring op me fiets”.
Inmiddels is het helaas zo ver gekomen dat ‘me’ gebruikt wordt in plaats van ‘mijn’ zonder dat mensen beseffen dat het fout is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

da komt omda ze lui zijn, dit typt gwn veel sneller ;)
en ze nemen de moeite ook niet om fouten te voorkomen
Snap je hem zo?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk je dat ze zich ervan bewust zijn dat het fout is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze doen het in de meeste gevallen onbewust (te lui om zich bewust te blijven de schrijftaal), ze doen gewoon andere mensen na. Maar ik denk dat als ze een schoolopdracht moeten schrijven ze in de meeste gevallen wel weten wanneer ze 'me' 'mij' moeten schrijven, wanneer ze bewust met hun taalgebruik bezig zijn.
Ik vermoed omdat 'mijn' in veel taalgebruik al een soort 'me'-klank heeft, en dat het dus meer fonetisch wordt opgeschreven.
Zo zie je meer dingen opduiken, zoals wagten, ligten, enzovoorts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij gaat het op spreektaal, niet om schrijftaal.
De kwaliteit van het onderwijs keldert hard omlaag, dus misschien is dit een reden voor het slecht Nederlands schrijven.... maar ik denk ook, dat het ligt aan het smsen. Zo kort mogelijk schrijven.

Toegevoegd na 43 minuten:
N.a.v. je toevoeging: ik HOOP het, maar vrees van niet :-(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Dan schrijf je toch "mn", of gewoon "mijn", en niet "me".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Heinzzz: Beeeeeeeeeetje (met teveel e's...) flauw, maar wel waar :-)
@ Cryofiel: Ja, mee eens, net als "en" voor "een" schrijven...maar dat was niet de vraag.
Cryofiel
13 jaar geleden
"en" voor "een" ben ik niet vaak tegengekomen. Wel "es" voor "eens".
Cryofiel
13 jaar geleden
Of "is" voor "eens", dat is écht vervelend. Moet je een zin twee keer lezen om te begrijpen wat er staat. Zoals hier:
http://www.goeievraag.nl/vraag/voeten.124601
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:-)
die ' is lastig te vinden op een toetsenbord, zeker op een telefoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zou je er altijd nog mn van kunnen maken..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@cindy1985
doe ik ook altijd...
Het ken ze nie boeie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:P + van mij. Dit is zeker waar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand per ongeluk op minduimpje geklikt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ van mij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
per ongeluk,nee hor
Het gaat een beetje om de buitenlanders in nederland die hebben nog niet het 'perfecte nl' zeg maar
Het schrijft sneller hè
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt niet; je ziet dit taalgebruik juist bij autochtone mensen. Buitenlanders die NL leren, zullen dit juist niet zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die zeggen het ook, maar die betrekking op buitenlanders is een vreemde interpretatie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Buitenlanders? Dan vond ik jongeren nog een minder gemene generalisatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en wat te denken van die arme jonge buitenlanders, die worden dubbel gepakt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je reactie is keihard FOUT,Waarom betrek je hier gelijk buitenlanders bij?.JUIST de meeste buitenlanders doen hun best om de taal goed onder de knie te krijgen en zullen dus ook echt niet zo gaan praten.
Ik ben zelf 13, ze zijn gewoon lui. Geen zin om het berichtje na te kijken. Ik weet (bijna) zeker als ze de tijd nemen om het berichtje te controleren dat ze best weten dat "me fiets" fout is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lui en ook zoals eerder genoemd is m'n een soort verbasterd naar me.

Ik denk dat niet alle jongeren weten dat het een spelfout is :-(
Ik hoop dat de meesten het wel weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zelf doe dit ookwel:P,Ik ben er ook bewust van dat ik het fout doe inplaats van ik schrijf ik gwn k netzoals die gwn=gewoon :P zo gaat dat het word ookwel sms taal of msn taal genoemd ;).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
simpelweg spreektaal ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Taal is een flexibel iets, smsen heeft er natuurlijk veel invloed op tegenwoordig en ik probeer ook te wennen aan gesproken zinnen als: -hij is beter dan mij-.(mijn kan ook)... -of zullie moeten naar school- (hullie kan ook). Ik denk dat taalveranderingen tegenwoordig gewoon sneller gaan. Ook in taal, eigenlijk zijn er twee schrijftalen naast elkaar ontstaan, dat mengt zich ook wel eens in de spreektaal.