Mensen hebben veel behoeften, maar deze middelen zijn beperkt aanwezig. Dit noem je schaarste.

Toegevoegd na 3 minuten:
Een voorbeeld: Zuurstof.
In ons dagelijks leven hebben we altijd zuurstof. Dit is niet in beperkte maat aanwezig. Geen schaars goed.
Maar een duiker die met een duikfles duikt heeft maar een beperkt zuurstof mee. Op dat moment is zuurstof schaars.

Denk niet dat bv. een broodje ham nou geen schaars goed is van dat is wel in beperkte maat aanwezig (al merk je er weinig van)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als een broodje ham in beperkte mate aanwezig is, dan is zuurstof dat ook, zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij haal je economische schaarste en schaarste in de ruimste zin van het begrip door elkaar.

Andere antwoorden (7)

Relatief weinig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iets waar weinig van is. Da's schaars...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op karige of krappe wijze bedeeld (beloond)

Weinig intensief-op schaarse wijze bezocht-weinig licht-bijna niet

In geringe hoeveelheid beschikbaar-weinig voedsel-weinig betrouwbare gegevens

Maar ook-scheermes-ploegschaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je vergeet Stijn Schaars!
Schaars gekleed betekent bijna niks aan of op een aparte manier gekleed zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het betekent alleen het eerste. In je geheel verhullende carnavalspak ben je niet schaars gekleed.
Als ergens erg weinig van is word het schaarste genoemd.

Alleen heb ik bij economie veleerd dat schaarste economisch gezien een andere betekenis heeft. Dan word iets schaarste genoemd als er productiefactoren nodig zijn om iets te maken. Regen is bijvoorbeeld niet schaars, er zijn immers geen productiefactoren nodig om het te maken. Boeken zijn wel schaars, want er zijn productiefactoren nodig om het product te maken. Maar het is niet zo dat er weinig boeken zijn, de boekenwinkels liggen er namelijk vol mee.

Maar schaarste word in normaal dagelijks taalgebruik 9 van de 10 keer gebruikt om aan te duiden dat iets zeldzaam is of dat er weinig van is!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een misverstand om te denken dat schaars betekent dat er weinig van is. Dat kan het wel betekenen, zoals bij 'schaars gekleed gaan', maar de betekenis van schaars is veel breder. Het gaat er meestal om dat het aanbod (veel) lager is dan de vraag of dat er minder van is dan vroeger.

Via google vond ik deze definitie van schaars die de lading wel aardig dekt:

"als er minder van iets is dan vroeger, of dan je zou willen"

Dit is eigenlijk de normale betekenis als je het hebt over schaarse tijd, tijgers of elfstedentochten die steeds schaarser worden enz.

Verder heb je ook nog schaars als economisch begrip. Schaars betekent dan letterlijk niets anders dan: de vraag is groter dan het aanbod. Er kan dan best veel van iets zijn. Een voorbeeld is olie. Olie is schaars en daarom duur. Maar is er weinig olie? Nee, dagelijks wordt een duizelingwekkend aantal liters olie verhandeld. Maar het is wel schaars.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hierzo......