Waar komt het woord vrijen vandaan?

Heeft het iets te maken met vrijheid of vrij zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
3.4K

Het beste antwoord

de meningen verschillen nogal:

Vrijen betekent beminnen en stamt af van de Germaanse Godin der Liefde Freya, waarnaar ook de Vrijdag is genoemd.

en

vrijen grondbetekenis waarschijnlijk 'krommen, zich buigen' vgl. Mnl. crullen, crollen (krullen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens Van Dale's Groot etymologisch woordenboek komt vrijdag wel van Freya. Vrijen echter niet. Het groot etymologisch woordenboek is als bron wel meer te vertrouwen dan een artikel zonder bronvermelding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je hebt gelijk maar toch............ Verhandeling over de gotische litteratuur: gevolgd van eene vormenleer, eene ... Door Guillaume Désiré Franquinet en http://books.google.nl/books?id=9_X44k9-3j8C&pg=PA804&lpg=PA804&dq=etymologie+vrijen&source=bl&ots=ZOSU2Fm3fi&sig=aFFW8hAbIIwGkvqinwYgi31_sl0&hl=nl&ei=juiWSuX_K47Y-QatkeTQCQ&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=4#v=onepage&q=vrijen&f=false zegt dat frijon (de voorloper van vrijen) houden van beminnen betekent
in het Noors is dat freia Freya Freia Frija allemaal schrijfwijzen van de godin van de liefde en de vruchtbaarheid
http://nl.wikipedia.org/wiki/Noordse_mythologie

Andere antwoorden (1)

Het woord heeft niets met vrijheid of vrij zijn te maken. Het is afkomstig van het woord "vrien". In het Middelnederlands betekende het woord vrien: liefhebben, minnekozen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Twente heet het volgens mij nog steeds hier en daar vrie'en. Verkering hebben.