Waarom heeft men het over 'de gedoodverfde winnaar' en niet over 'de doodgeverfde winnaar'?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
5K
Rutge
11 jaar geleden
Als ik het zo hoor, denk ik simpelweg omdat het mooier klinkt, het fijne weet ik er ook niet van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gewoon een kwestie van 'werkwoordvervoeging'.
Je zegt ook niet 'stofgezuigd', maar gestofzuigd.
Het kan zo simpel zijn.
capthavoc
11 jaar geleden
leuke vraag het verschil is de nuance over dood en geverfd
lijkt mij
De winnaar leeft aan het einde van dit verhaal nog
in de laatste is de winnaar en letterlijk doodgeverfd ;P

Antwoorden (5)

De uitdrukking iemand doodverven stamt uit de schilderswereld: doodverf betekende 'grondverf'. Als de grondverf is aangebracht, zie je in ruwe trekken de voorstelling al verschijnen.
De winnaar is dus niet zodanig geverfd dat hij dood is gegaan, maar hij is een gedoodverfde winnaar omdat verwacht wordt dat hij winnen.

Toegevoegd na 3 minuten:
dat hij zál winnen.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weer wat geleerd !
+
Kristal
11 jaar geleden
Ha, zit dat zo! +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen antwoord op de vraag. Ik geef geen - :p
Kristal
11 jaar geleden
Géén antwoord?
Hoe bedoel je dat nou? Amadea legt uit wat beide woorden betekenen, en waarom het ene woord dus wel gebruikt wordt en het andere niet. Wat meer kan je verwachten. Of reageer je perongeluk onder het verkeerde antwoord Evarist?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als dit geen antwoord op de vraag is, dan kunnen we GV wel opdoeken lol
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dit is een uitleg van de betekenis, niet een grammaticale uitleg van waarom gedoodverfd ipv doodgeverfd. Maar ik heb wel weer 2 dingen geleerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is eraan gekoppeld, jvm.
Kristal
11 jaar geleden
De grammaticale uitleg heeft in dit geval alles met de betekenis van deze twee op elkaar lijkende woorden te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is grappig ik zie dit als TOTAAL niet het antwoord op de vraag. Het is een grammaticale vraag in mijn ogen. Er wordt niet gevraagd: waarom is het niet "dood geverfde" is, dan had dit wel een goed antwoord geweest. Nu er om doodgeverfde gevraagd wordt is het dezelfde vraag als: Waarom heeft men het over 'het gestofzuigde huis' en niet over 'het stofgezuigde/stofgezogen huis'? Als dat gevraag wordt ga je ook niet uitleggen wat het verschil is tussen stofzuigen en stof zuigen.
de doodgeverfde winnaar leeft niet meer die is dus dood
geverfd

de gedoodverfde winnaar is de levende winnaar

het ligt dus aan de volgorde van de woorden en samenstelling daarvan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt minnaars !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De minnen heb je omdat je het alleen maar over de volgorde van de samenstelling hebt, maar verder eigenlijk zelf de betekenis van 't woord niet snapt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een gedoodverfde winnaar is niet iemand die dood is, jodokus. het is iemand die naar alle waarschijnlijkheid zal gaan winnen. je snapt niet wat de uitdrukking betekent, daarom geef je een verkeerd antwoord, dus vandaar de minnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@lavender je haalt ze door elkaar de doodgeverfde winnaar is degene die dood is. de gedoodverfde winnaar is de uiteindelijke verwachte winnaar @widar ik vond mijn uitleg voldoende, maar misschien had ik iets uitgebreider moeten zijn. geen zin in op dat moment.
en ik heb inmiddels door dat het aantal minnen vaak niet afhankelijk is van de kwaliteit van je antwoord... wat me hier regelmatig frappeert, is dat er lellen van uitleg geschreven worden (en als ik dat zeg, ik ben normaal ook niet van de korte antwoorden), soms/regelmatig, als ik een goed antwoord geeft dat veel korter is en andersom.
en ik heb soms de indruk dat antwoorden die langer dan bijvoorbeeld 5 alinea's zijn helemaal niet gelezen worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jodokus, je zit er gewoon compleet naast met dit antwoord. Het heeft nl. geheel niets met leven en dood te maken. Lange antwoorden zijn niet per definitie beter. Sommige mensen hebben er een handje van hele lappen tekst te kopiëren, die totaal geen antwoord vormen. Of een lang zwetsverhaal ophangen, waar geen touw aan vast te knopen valt. (Ik doel niet op jou hier natuurlijk.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kan ook niet @widar, ik had een niet volledig antwoord deze keer...
ik zal je een geheimpje verklappen: ik kan soms niet op de goede term, het juiste woord komen, door afasie, dan beperk ik mijn antwoord tot wat ik wel kan 'produceren'. dit beperkt mijn snelheid tot antwoorden en ook soms de juiste terminologie/bewoordingen ! niet leuk, maar zo is het, en ik moet het er mee doen ! :)
Omdat het een samentrekking is vergelijkbaar met stofzuigen. Je zou ook iets kunnen zeggen als ik heb stof-gezogen, maar het is natuurlijk ik heb gestofzuigd.

Of zoals de taalunie het uitlegt:

Stofzuigen is een onscheidbaar samengesteld werkwoord. In de vervoeging blijven stof- en -zuig samen. Dat geldt voor de tegenwoordige tijd, maar ook voor de verleden tijd.

Voor doodverven geldt dus hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om dezelfde reden waarom het gestofzuigd is
en niet stof gezogen.
Zo ook gezweefvliegd en geen zweef gevlogen.
Gewielrend en niet wiel gerend.
Gekunstschaatst en niet kunst geschaatst.
enz
enz.

Het werkwoord is doodverven en niet dood verven,
daarom is de vervoeging gedoodverfd(e winnaar)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat doodverven geen splitsbaar werkwoord is. Het is correct vervoegd zo.
(De hond) uitlaten is wel splitsbaar. Daar zeg je : ik laat de hond uit.