Grieks of Latijn?

Ik zit nu op het gymnasium, en na dit jaar heb ik dat 2 jaar gedaan. Nu kan ik kiezen tussen latijn of grieks of beide. Maar ik weet niet wat ik moet kiezen. Dus kan iemand mij informatie geven over hoe Grieks of Latijn is in latere jaren. Wat ervaar je als moeilijker of makkelijker? Wat je er van vind? Zodat ik een beetje kan kijken hoe het later is.

Toegevoegd na 24 minuten:
mijn leraar zegt dat er beter grieks gekozen kan worden omdat dat makkelijker zou worden en minder grammatica enzo, is dat waar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
16.4K
bamibal
13 jaar geleden
@Yancha: dat is wel erg kort door de bocht. In de medische wereld worden ook heel veel oud-Griekse termen gebruikt. Daarnaast is het leren van Grieks ook goed voor je taalgevoel bij andere talen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oeps, voor het plaatsen van mijn antwoord had ik deze reacties nog niet gelezen..!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat chill dat je nu al kan kiezen, ik zit in 4 gym en mag volgend jaar pas één van de twee doen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De griekse en Latijnse termen worden door elkaar gebruikt. De namen van de medicijnen, dieren etc is gewoon een gegeven naam. Het komt niet alleen uit het Latijn of het Grieks, dus je hebt aan allebei evenveel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gymnasium met maar 1 klassieke taal is geen gymnasium, maar athenaeum +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Sherpa
Als je eerst 2 jaar 2 klassieke talen gedaan hebt en dan de laatste jaren verder gaat met 4 uur per week van 1 klassieke taal, heet het nog steeds gymnasium. Anders zou het bij ons op school anders zijn dan ergens anders?

Het beste antwoord

Ik zit nu in drie gymnasium, dus ik ga aan het einde van het jaar ook kiezen.

Wij hebben daar op school al veel over gehad, ook met leraren, dit was ongeveer wat er uit kwam:

-Met de Griekse grammatica ga nog wat langer door, omdat je (nouja, op mijn school dan) daar later mee begonnen bent;
-De grammatica is ongeveer even moeilijk,
alleen het griekse werkwoord is makkelijker als je het kent omdat er minder vormen zijn die meerdere betekenissen kunnen hebben;
-Bij Latijn heb je het nu makkelijker met woordjes leren omdat het dichter bij talen die je kent ligt, maar in de bovenbouw leer je nauwelijks nog woorden;
-Griekse originele teksten zijn vaak opgebouwd uit minder lange zinnen dan Latijnse, dit kan een voordeel zijn;
-In de geneeskunde komen ongeveer evenveel Latijnse als Griekse woorden voor en bovendien lee rje in de bovenbouw niet veel woorden meer.

Trouwens, als je het echt niet weet zou je ook beide klassieken kunnen kiezen en er eentje laten vallen in de vierde;)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij is dat eerste puntje precies andersom, wij zitten al over het grootste deel heen zegt onze leraar.
Ik vind het een uitstekend antwoord. Ik ga grieks kiezen, hier neigde ik al meer naar toe maar ik was nu nog niet helemaal zeker. Nu wel!

Andere antwoorden (13)

Je moet niet alleen kijken naar wat het makkelijkst is, maar ook naar waar je later het meest aan hebt.

In het algemeen kun je zeggen dat Latijn nuttiger is dan oud-Grieks, maar dat kan van je toekomstplannen afhangen.
bamibal
13 jaar geleden
ik heb voor latijn gekozen, omdat grieks er wel op lijkt, maar ik had geen zin in een ander alfabet en de twee vond ik ook niet zo leuk, omdat dat dan beide dode talen zijn.
Nu studeer ik verder en ik ben blij met mijn keuze. Het helpt mij bij het studeren, maar volgens mij doet grieks dat ook.
Ga dus voor de taal die je het meest aanspreekt! En als je door beide talen gefascineerd ben, ga er dan voor! :) Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Feit is in elk geval dat het eindexamen Latijn makkelijker is, dan het eindexamen Grieks. Dit komt onder andere, omdat Grieks alleen op gymnasia gegeven wordt en dat Latijn tegenwoordig ook op sommige athenea wordt onderwezen. Het niveau van het eindexamen is hierop aangepast ( niet lullig bedoeld voor de atheneumklanten).

Verder moet je gewoon kijken naar welke taal je het best ligt. Ik had vroeger eigen een beetje een hekel aan beide klassieke talen, maar heb uiteindelijk voor Latijn gekozen. Bovenbouw Latijn is al beter te doen, dan onderbouw, omdat het woordjes stampen er dan inmiddels redelijk vanaf is.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Er zijn ook gymnasiasten die er voor kiezen om zowel Grieks als Latijn te laten vallen. Ze redeneren als volgt: Ik heb nu voldoende basis in Grieks en Latijn. In de verdere jaren leer ik niet meer veel van de taal maar wel veel meer van de cultuur/literatuur van die talen en dat heb ik niet nodig. Ik ga dan liever atheneum doen waar ik een/twee andere vakkan kan doen i.p.v. Grieks en Latijn en die andere vakken vergroten mijn kansen op de arbeidsmarkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
als je je op de arbeidsmarkt wil onderscheiden, dan kun je denk ik toch beter je gymnasium afmaken. Zoveel gymnasiasten kennen we tegenwoordig niet meer.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik zit op een categoraal gymnasium, dus als ik stop met Grieks en Latijn moet ik naar een andere school. Dat wil ik niet.
LATIJN is beter. Ik zit zelf in 6vwo en latijn heeft een duidelijkere structuur in de teksten en grammatica. Wanneer je dit goed heb geleerd is Latijn makkelijker en natuurlijk veel leuker dan Grieks.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Latijn wordt in de medische wereld dagelijks gebruikt. Als je daarin verder wilt heb je dus veel aan Latijn. Dan heb je met je vervolgstudie al een stapje voor.

Grieks wordt, naar mijn weten, niet op die manier gebruikt. Maar het is wel een hele interessante taal. Ook ik hoor dat dat iets makkelijker schijnt te zijn. Dus wil je verder niets in de medische kant doen, kun je misschien beter Grieks kiezen.

Denk erover na en maak je eigen keuze. Kies niet voor het een of ander omdat wat wij (gv'ers) dat ook kiezen..

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit zowel Latijn als uit Grieks komen veel medische termen, dus dit lijkt me een behoorlijk slecht argument.
we weten we wat het verschil is en wat iemand anders zijn mening hierover is.

de vraag mag wat mij betreft verwijderd worden:

Je inventariseert de meningen van andere gebruikers

Naar een mening vragen: dit levert een veelvoud van subjectieve antwoorden op, die een juiste beantwoording in de weg staan.

afgezien hiervan wens ik je natuurlijk wel heel veel succes met het maken van de juiste keuze!

good luck!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan Grieks heb je niets .Het enige wat ik eraan gehad heb is, dat ik het Cyrillisch alphabet(a) nog steeds kan lezen .En ik kan louo nog steeds verbuigen . Latijn is veel nuttiger , ook al omdat de Romaanse talen daarvan deels zijn afgeleid . Claro ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Luo, lueis, luei, luomenos oid
Ik zit nu in 5 gymnasium, en ik heb voor Latijn gekozen. Ikzelf vind dit veel duidelijker dan Grieks, de totale grammatica is vast te leggen in een boekje: studeo. Dat maakt het nog overzichtelijker. Van mensen met Grieks hoor ik vaak dat ze het erg moeilijk vinden, en daarbij is het eindexamen ook nog moeilijker (er worden lagere cijfers gehaald..).

En later heb je ook meer aan Latijn, omdat er meer woorden uit andere talen van zijn afgeleid. Het is dus een soort overkoepelende taal, wat natuurlijk ook bij Grieks zo is, maar in mindere mate.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind de grammatica van Grieks veel moeilijker, er zijn te veel uitzonderingen en groepen. Ik kies daarom ook Latijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zit nu ook in het jaar dat ik dit moet gaan kiezen. Ik heb gekozen voor latijn omdat ik daar het moeilijkste nu al van heb gehad. Daarnaast vind ik de verhalen van latijn heel mooi. Ook is het handiger voor mijn vervolg opleiding omdat ik in de gezondheid ga werken. Het hangt daar ook wel vanaf denk ik, wat je later wilt gaan doen. Als je zoals mij in de gezondheid wilt gaan werken is waarschijnlijk handiger om latijn te kiezen omdat je daar veel latijnse benamingen zult tegenkomen. Veel succes met kiezen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou persoonlijk voor allebei kiezen als je het echt niet meer weet. Ik bedoel maar: waarschijnlijk zat je niet voor zo'n keuze als je voor 1 vak heel slecht stond en voor de andere juist goed. Je moet natuurlijk gewoon doen wat je zelf leuk vindt en omdat iedereen hier nu zegt dat Latijn beter en makkelijker is (totaal tegen de mening van mijn docent in) niet ineens Latijn gaan kiezen voor je het zélf heel goed hebt overwogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet hoe het bij andere scholen zit, maar wij móéten kiezen, óf grieks, óf latijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op sommige scholen kan je het in het vrije deel stoppen. Zo heb je het toch nog allebei.
Je moet helemaal niet kiezen en ze gewoon allebei doen, je zit toch niet voor niets op het gymansium!
Bene, cum Latine nescias, nolo manus meas in te maculare!

Toegevoegd na 1 uur:
Overigens heb ik ze allebei nodig gehad omdat ik lang geleden theologie ging studeren. In die tijd moest je daarvoor nog grieks en latijn voor kennen.

Toegevoegd na 2 uur:
Grieks is beduidend moeilijker, als je tegenwoordig ook nog werkwoordsverbuigingen moet leren. De aoristus is killing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bene, cum Latine nescias, nolo manus meas in te maculare!
=
Goed, wanneer je geen latijn weet, wil ik je niet in mijn hand verwaarlozen. Klopt dat ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bijna. Zoiets als, dan zal ik mijn handen niet aan je vuil maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je gaat toch niet die 2 talen doen? dan heb je het 8 uur in de week....