Waarom is het verhaal van den vos reynaerde geschreven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
3.8K

Het beste antwoord

Het boek is geschreven in de dertiende eeuw door een zekere Willem, die over zich zelf in de eerste regels meldt dat hij nog iets anders gemaakt heeft, namelijk Madoc. Wie of wat Madoc is, is echter helaas niet bekend.

Het boek drijft de spot met allerlei toestanden in de middeleeuwse maatschappij, vooral met de kerk en de adel. Er zijn dan in vroeger tijden ook vaak delen uit de schooluitgaven geschrapt, die er echter de laatste twintig jaar weer in worden opgenomen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je zou kunnen zeggen dat het een "protestverhaal" is door de adel en kerk van de 13e eeuw op de hak te nemen.

Toegevoegd na 3 minuten:
De belangrijkste reden waarom dit verhaal als een dierenverhaal is opgetekend, is het antropomorfisme. Deze omgekeerde wereld, waarin dieren op menselijke wijze spreken en handelen is bijzonder geschikt om mensen op indirecte wijze iets duidelijk te maken. Een dierenverhaal toont een wereld in spiegelbeeld. Dieren treden handelend, denkend en sprekend op, alsof het mensen zijn. Mensen worden daarentegen doorgaans als domme, instinctieve en redeloze wezens afgeschilderd. Door het publiek deze allegorische spiegel voor te houden, wordt het volk geconfronteerd met hun naïeve en instinctieve gedrag.